Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Tuesday, June 07, 2016

Kepuasan Dalam Diri Saya yang Sangat Berharga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Kita sebagai seorang manusia, sudah pasti kita ingin mencapai sesuatu kepuasan dalam diri kita. Maksudnya di sini ialah dalam apa jua yang kita lakukan, kita pasti ingin mencapai sesuatu yang kita inginkan berdasarkan apa yang kita lakukan berulang kali.

     Mungkin anda semua keliru. Takpa.. Saya bagi contoh mudah, sebagai mahasiswa di universiti sudah tentu kita sibuk dengan berbagai-bagai aktiviti di luar dewan kuliah seperti program-program anjuran fakulti, kolej kediaman dan persatuan. Antara objektif utama mahasiswa menyertai pelbagai jenis aktiviti di universiti adalah seperti ingin meningkatkan ‘softskill’, ingin mendapatkan pengalaman baru, dan ada juga yang ingin kekal berada di kolej kediaman. Ini antara objektif utama mahasiswa.



     Dalam setiap objektif itu, kita sebagai manusia pasti ada satu kepuasan yang ingin mereka capai berdasarkan apa yang mereka lakukan. Kadang-kadang kita terfikir, kenapa individu A suka menjalankan program bersifat kesukarelawan, kenapa individu B suka menjalankan program bersifat kesukanan, mengapa individu C suka menjalankan program bersifat kemotivasian. Saya yakin dan pasti pembaca blog ini pasti mempunyai sesuatu kepuasan yang ingin anda semua capai. Malah dalam kerjaya pun ada sesuatu yang ingin dicapai. Seperti kenaikan pangkat menjadi pengurus ke, mendapat gaji mencecah 5k ke, dan berbagai-bagai lagi.

     Sebenarnya bukan saya nak cerita pasal kepuasan diri seseorang. Tetapi saya nak cerita mengenai kepuasan diri saya sendiri sebagai seorang mahasiswa. Dahulu, saya selalu tertanya-tanya pada diri saya apa sebenarnya yang saya inginkan dalam hidup saya. Saya selalu tertanya-tanya dalam apa jua yang saya lakukan apa yang saya inginkan sebenarnya. Dahulu saya menjadi seorang pengawas, menjadi seorang perwakilan pelajar Pra Universiti, menyertai program itu program ini tetapi saya sendiri tak pasti apa benda yang saya nak capai.

     Namun begitu, setelah saya menjadi mahasiswa di Universiti Kebangsaan Malaysia, saya sudah jumpa apa yang membuatkan saya puas. Jika dahulu saya menjadi pengawas, tetapi saya stress kerana menjadi seorang pengawas hanya untuk mendapatkan markah kokurikulum yang tinggi, saya menyertai pelbagai program pun hanya sebab nak dapatkan pengalaman atau lebih kepada ikut-ikut kawan. Kini, ada satu program atau aktiviti yang membuatkan saya berasa puas dan akan terus melakukan program yang sama di masa akan datang dan akan terus berkecimpung dalam program yang sama dan akan menjadikan ia sebagai satu kerjaya masa depan.

 Jelajah Kampus Permata Jauhar SK Lanchang, Temerloh, Pahang.

     YA! Program motivasi pelajar. Kenapa saya suka menjalankan program ini? Apa kepuasan yang saya dapat hinggakan saya ingin terus berkecimpung dalam program seperti ini? Apa dia? Mungkin orang akan bertanya soalan-soalan seperti ini.

     Jawapannya mudah sahaja. Jawapannya ialah berbalik kepada diri saya sendiri. Saya suka berjumpa dengan para pelajar. Saya suka bersama dengan para pelajar. Saya suka memberikan sesuatu yang dapat memberi impak kepada para pelajar. Saya suka berkongsi pengalaman kepada para pelajar. Dan apabila selesai program bersama pelajar, saya akan merasa sesuatu kepuasan yang saya sendiri tidak dapat gambarkan dengan kata-kata. Kiranya kepuasan macam kita dapat pakai kereta BMW secara percuma. 

     Saya sudah berprogram dengan pelajar sekolah rendah dan pelajar Pra Universiti. Cuma saya belum berkesempatan untuk menjalankan program bersama pelajar sekolah menengah. Mungkin pada masa akan datang saya akan bersama dengan pelajar sekolah menengah pula. Pengalaman mengendalikan pelajar sekolah rendah dan Pra Universiti memang tidak dinafikan jauh perbezaannya. Cabarannya juga berbeza. Tetapi jika kita minat, walau apa jua keadaan sekalipun ia tetap akan mematahkan semangat kita.

 Jelajah Kampus Permata Jauhar Pra U SMK Pasir Gudang 2, Johor.

     Oleh itu, kita sebagai seorang manusia perlu mencari apa yang membuatkan diri kita puas dalam menjalankan sesuatu perkara. Daripada situ kita akan jumpa kebolehan diri kita. Kadangkala kita selalu tertanya-tanya apa kebolehan diri kita. Maka, cara untuk kita kenal dan cipta kebolehan diri kita ialah menerusi program yang yang kita jalankan ataupun sertai.

     Ada orang mendapat kepuasan bukan daripada program atau aktiviti. Ada orang masuk debat dia puas, ada orang masuk pidato dia puas, ada orang berasa puas dapat membaiki kenderaan. Banyak cara sebenarnya untuk kita mendapatkan kepuasan dalam diri kita. Cuma kita mahu atau tidak mahu sahaja mencari kepuasan itu. Dan jika kita malas, maka sia-sialah kehidupan kita di muka bumi ini. Percayalah, apabila kita berasa puas dalam perkara yang kita lakukan, kita mungkin akan jadikan perkara yang buat kita puas itu sebagai kerjaya masa hadapan kita. 

     Akhir kata, terokailah pelbagai benda yang boleh kita ceburi sebagai manusia. Apabila kita banyak meneroka, kita akan jumpa satu benda yang akan membuatkan kita puas. Dan kepuasan itu sukar untuk kita jelaskan dengan kata-kata. Carilah kepuasan diri anda. Manisnya kepuasan itu anda sendiri yang akan rasa.

2 comments:

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..