Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Sunday, April 03, 2016

Jangan Jadikan "cita-cita" hanya sekadar "angan-angan".

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Bertemu lagi kita setelah beberapa bulan tidak menulis blog. Macam biasalah kekangan masa. Kadang-kadang masa itu ada tetapi mood nak menulis blog tu kurang. Followers pun menurun secara agak drastik. Mungkin mereka beranggapan bahawa saya tidak lagi berada dalam dunia penulisan blog.



     Cita-cita. Semua orang ada cita-cita. Tetapi persoalannya adakah cita-cita itu tercapai? Adakah cita-cita itu menjadi kenyataan? Adakah ia sekadar angan-angan? Itu yang menjadi persoalan yang bermain di minda remaja, pelajar, mahasiswa. Cerita mengenai cita-cita ni panjang sebenarnya. Susah nak habis. Sebabnya cita-cita setiap orang berbeza. Ada yang tinggi melangit, ada yang rendah sangat, ada yang asal boleh capai sahaja. Berbagai-bagai jenis.

     Bila sudah adanya cita-cita dalam diri, maka sudah tentu dalam pelajaran dah 'aim' nak pelajari jurusan apa. Kalau nak jadi doktor, sudah tentu mahirkan subjek sains dan matematik dan belajar lebih dalam lagi bagi subjek tersebut. Kalau nak jadi akauntan, mesti mahirkan subjek matematik, prinsip perakaunan. Contoh lain fikir sendirilah yee.. Sebenarnya bukan ini yang saya nak cerita.

     Yang saya nak cerita kat sini ialah cita-cita itu sendiri. Adakah ia cita-cita atau angan-angan? Masa sekolah senang nak cakap saya nak jadi doktor, saya nak jadi akauntan, saya nak jadi saintis. Memang mudah nak cakap. Tapi itu bukan cita-cita sebenarnya. Itu angan-angan. Sebab apa saya kata angan-angan? Sebab kita bercakap sebab kita minat benda tu. Bila kita minat, kita nak jadi seperti itu. Macam juga kanak-kanak yang suka gila tengok anime Naruto Shippuden, suka pulak dekat si Naruto tu, dan dia pun berangan nak jadi macam Naruto. Itu angan-angan namanya.

     Habis cita-cita tu apa pulak? Bukan ke cita-cita tu berasal daripada angan-angan ke? Yes! Cita-cita berasal daripada angan-angan. Kita berangan nak jadi guru. Sebab kita tengok tugas guru sangat menyeronokkan. Pahala berpanjangan. Kita berusaha untuk menjadi guru. SPM dapat 10A, kemudian sambung matrik ke Pra Universiti ke ataupun Institut Perguruan ke. Lepas tu sambung degree pendidikan. Kita usaha sebegitu sebab nak jadi guru. Itu namanya cita-cita. Angan-angan yang diselarikan dengan usaha. 



     Kadang-kadang anak muda sekarang ni kelakar. Dia nak jadi jurutera misal kata. Tapi ponteng kelas. Result cukup-cukup makan. Lepas tu Matematik tambahan hancur lebur. Tapi nak jadi jurutera. Macam mana? Itu yang dinamakan angan tak sudah. Belajar malas ada hati nak jadi jurutera. Itu bahasa kasarnyela..

     Tetapi ramai pelajar yang dahulunya mempunyai cita-cita yang tinggi, tetapi lepas dapat keputusan SPM, cita-cita asal dia dah lari. Sudah tentu lepas SPM sambung belajar. Mereka akan cenderung memilih kursus yang orang kata 'asal dapat kerja'. Mana cita-cita awak dahulu? Ini yang menjadi dilema pelajar sebenarnya. Lepas SPM, mesti cita-cita dah semakin dilupakan. Tidak semua tetapi ramai. Jangan kata lepas SPM, lepasan STPM, matrikulasi, asasi tidak terkecuali. 

     Ada lagi 1 kumpulan pelajar, dia tak tahu apa cita-cita dia. Masa kecil nak jadi macam-macam. Tetapi lepas habis SPM, tak tahu dia nak jadi apa untuk teruskan kehidupan. Bagi kes macam ni, pelajar perlu kembali kepada minat mereka. Apa yang mereka minat dan apa yang mereka cenderung. Mereka kena tahu apa yang mereka minat. Barulah cita-cita itu boleh muncul.



     Saya nak berkongsi cerita mengenai diri saya secara ringkas. Masa kecil-kecil dahulu saya nak jadi saintislah, doktor gigilah. macam-macam. Masuk sekolah menengah nak jadi gurulah pensyarahlah, doktor pakar tulanglah. Lepas SPM, keputusan boleh koyak je sijil tu, saya dah tak tahu nak jadi apa. Sebab apa? Sebab saya tak pandai. Saya masuk Pra Universiti ambil STPM. Saya masih tak tahu nak jadi apa. Tetapi masa belajar, saya menjadi presiden MPP. Saya kerap memberi nasihat dan teguran kepada pelajar. Dari situ saya timbul minat untuk bercakap di hadapan khalayak. Kemudian saya berminat nak tahu mengenai tingkah laku, pemikiran remaja. Dan minat saya ke arah bidang psikologi.

     Habis STPM, saya pernah dijemput pihak sekolah untuk memberi sedikit kata-kata rangsangan kepada pelajar. Saya sangat suka nak bagi suntikan semangat kepada pelajar. Maka timbullah cita-cita saya yang sekarang ini ingin menjadi perunding motivasi. Maka kini saya belajar psikologi untuk memahami manusia dan belajar untuk kaitkan dan aplikasikan dalam bidang kemotivasian. Kita nak motivasikan manusia, kena kenal manusia terlebih dahulu. Kini, saya telah selesai beberapa program bersama pelajar sekolah dan ada lagi beberapa program bersama mereka dan saya akan terus melibatkan diri dalam program bersama pelajar sekolah sebagai latihan saya. 



     Kesimpulannya, jangan jadikan cita-cita kita itu sebagai angan-angan. Seeloknya kenal diri kita dahulu. Tahu kebolehan dan minat kita dahulu. Daripada aspek itu maka timbullah cita-cita kita apa yang kita nak buat sebagai kerjaya. Bila kita kenal diri kita, tahu minat kita apa semua, kita akan nampak lorong untuk kita capai cita-cita itu. Mudah-mudahan apa yang kita impikan tidak hanya sekadar angan-angan.

p/s : Jika ada yang nak tanya, boleh hubungi saya di facebook http://www.facebook.com/hafizaiman95. Mungkin penulisan saya kurang jelas bagi sesetengah orang. Sebab saya bukanlah penulis. Yang mana boleh saya bantu, saya cuba bantu.

2 comments:

  1. semoga berjaya menjadikan angan-angan kepada cita-cita =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaaAllah.. Mudah-mudahan.. Aamiin..

      Delete

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..