Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Monday, October 26, 2015

Vape... Keperluan, Gaya atau Nafsu?

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Dah baca saya punya cerpen bagi entri saya yang sebelum ini? Menarik atau tidak? Cerpen itu cetusan daripada idea saya sendiri kerana saya nak cuba untuk mengarang sebuah cerita pendek. Manalah tau suatu hari nanti buat novel pula. Ok cukup sampai situ. Hari ini saya nak berkongsi pendapat mengenai vapor atau bahasa mudahnya vape. Saya rasa semua sedia maklum apa benda vape ni. 

     Sebelum cerita lebih lanjut, saya nak bagi sedikit definisi berdasarkan pandangan saya berkenaan vape ni. Saya tak pasti nama sebenar dia. Vape ni merupakan suatu alat alternatif yang lebih kurang sama seperti rokok tetapi mempunyai berbagai perisa berdasarkan vape punya isian semula. Alatan yang digunakan tidak seperti rokok biasa kerana ia merupakan alatan elektronik. Alatannya kita panggil 'tank' kalau tak salah saya. Mungkin lebih kurang macam shisha la juga. Saya tahu definisi saya mungkin kurang tepat tetapi harap maksudnya sampai.
     Kembali kepada topik asal. Vape ni sebenarnya keperluan ke, gaya ke, atau nafsu? Berdasarkan pemerhatian saya, penggunaan vape ni bergantung kepada individu. Saya bukan nak menyokong penggunaan vape atau membantah penggunaannya. Bukan juga nak kata bahaya atau tidak sebab pasti ramai yang kata benda ni lebih selamat berbanding rokok. Tetapi saya melihat daripada situasi masa kini. Apa yang dapat saya lihat, penggunaannya cukup meluas sehinggakan ada yang berhabis duit semata-mata untuk memiliki 'tank' vape itu sendiri. 

     Saya ada sahabat baik yang menggunakan vape. Dia dahulu merupakan seorang perokok. Dia berkata kepada saya vape ni merupakan salah satu teknik untuk berhenti merokok. Hal ini kerana pengguna vape nak main dengan asap atau lebih tepat wap air yang dihembus keluar daripada mulut mereka. Apabila saya perhatikan, memang benar sahabat saya itu sejak menggunakan vape, dia tidak mengambil rokok. Dia juga berkata secara sedikit demi sedikit dia juga akan berhenti menggunakan vape. Jadi, mungkin bagi situasi sahabat saya ini dia menggunakan vape sebagai suatu teknik untuk berhenti merokok. 

     Lihat pula pada individu yang berbeza. Mereka mengunakan vape tetapi masih mengambil rokok. Selepas merokok barulah mereka menggunakan vape ataupun sebaliknya. Di sini sudah timbul satu persoalan. Untuk apa mereka mengunakan vape itu kerana mereka merokok dan vape pada masa yang sama terutamanya selepas makan. Adakah kerana rokok untuk melepaskan gian mereka dan vape untuk penyedap mulut mereka. Itu saya tak pasti. Namun, untuk situasi ini masih dianggap biasa kerana hanya mereka yang tahu apa tujuan mereka menggunakan vape ini. Kalau ikut pendapat saya, mungkin boleh dikategorikan sebagai nafsu mereka yang ingin mencuba sesuatu yang baru selain daripada rokok.

     Seperti yang kita semua sedia maklum, bukan semua individu itu merokok. Tetapi mengapa penggunaan vape ni begitu meluas sehinggakan individu bukan perokok juga menggunakan vape? Apa fungsinya sebenarnya? Adakah ia gaya masa kini? Mereka menggunakan vape umpama menghisap rokok cuma baunya yang tidak sebusuk rokok. Bagi mereka penggunaan vape itu selamat dan tidak memudaratkan kesihatan. Sekiranya ada orang yang berkata vape memudaratkan kesihatan, pasti ada yang melenting. Adakah penggunaan vape ini merupakan satu trend masa kini?

     Paling hebat, perempuan juga ramai menggunakan vape. Apa yang saya tahu, majoriti daripada perempuan sangat tidak suka rokok. Tetapi kenapa ada sesetengah yang menggunakan vape? Ada yang berkata vape bukan rokok. Vape wangi rokok busuk. Macam-macam jawapan yang boleh kita dengar. Tapi bagi saya, perempuan menggunakan benda-benda ni semua dilihat kurang sopan. Sedangkan lelaki yang menggunakan secara keterlaluan pun orang tak suka, apa lagi perempuan? Mungkin ada yang akan berkata "lelaki boleh tak kan perempuan tak boleh?, atau ayat-ayat lain untuk defend diri mereka. Kalau ada yang tanya saya begitu, simple je saya nak cakap walaupun menyakitkan hati sikit, "lelaki boleh tak pakai baju, kenapa perempuan tak boleh?". Maaf agak keterlaluan tetapi itulah dia. 

     Jadi, untuk apa sebenarnya vape ini? Mungkin ada individu mengatakan ianya keperluan, ada pula berkata ingin mencuba benda baru, ada yang kata gaya atau trend. Untuk dua sebab tadi saya tak nak ulas lebih lanjut lagi. Tetapi persoalan utama di sini ialah gaya atau trend. Sebenarnya saya tak rasa penggunaannya merupakan suatu trend. Membazir tu betul. Bagaimana daripada seorang yang tidak merokok, boleh menggunakan vape? Apa tujuannya? Adakah penggunaan vape mampu memikat hati boyfriend atau girlfriend? Adakah penggunaan vape mampu memperoleh keputusan cemerlang? Adakah penggunaan vape mampu untuk menghilangkan tekanan? Tetapi kenapa tak hilangkan tekanan dengan melakukan perkara lain seperti tengok movie ke tidur ke baca al-Quran ke. 



     Jawapan yang tepat ada dalam diri sesiapa yang menggunakan vape. Saya menulis entri ini kerana saya melihat penggunaannya sangat meluas sehinggakan yang tidak merokok pun menggunakan benda ni. Tetapi saya tidak mengecam siapa yang menggunakannya. Terpulang kepada individu itu sendiri sama ada untuk menggunakannya atau tidak. Cuma satu perkara yang kita kena fikir, kita sanggup berhabis duit untuk perkara-perkara yang tidak penting tetapi untuk perkara mustahak, merungut tak tentu pasal. Kemudian kalau nak kata ikut gaya atau trend masa kini, kenapa perlu meniru cara barat? Ini renungan kepada siapa yang tak merokok tetapi menggunakan vape. Bagi dua kategori lain tadi tak perlulah saya mengulas panjang kerana mereka ada jawapan mereka sendiri. 

     Sebagai penutup, tepuk dada, tanya hati. Untuk apa tujuan asal menggunakan vape ini. Jika ia merupakan suatu teknik berhenti merokok, teruskan tetapi sikit demi sikit bolehlah berhenti menggunakannya. Jika kerana nafsu, terpulanglah sebab ia diri kamu sendiri. Jika kerana gaya, saya sarankan awak semua hentikan. Bagi saya tidak beri sebarang manfaat pun selain daripada kehilangan wang ringgit dan menjadi cemuhan masyarakat sekeliling. Saya mohon maaf andai entri ini sedikit mengguris hati sesetengah pihak tetapi ini pandangan saya. Mungkin ada pandangan yang berbeza mengenai vape ini. 

p/s : Sebarang pandangan dan pendapat boleh dikemukakan di ruangan komen..

Sunday, October 25, 2015

"Atuk Ingat Lagi"

Assalamualaikum semua. Hari ni saya nak menulis tetapi bukan info atau apa-apa pendapat saya. Hari ini saya nak cuba buat cerita pendek atau singkatannya cerpen. Sebenarnya saya tak tahu pun bagaimana dia punya format, tetapi tak mengapalah. Harap awak yang baca ni enjoy ye..



     Tok Man merupakan seorang bekas pensyarah di sebuah universiti tempatan. Beliau tinggal di kawasan kampung yang moden. Rumahnya dikelilingi lanskap yang cukup cantik disertakan dengan kolam ikan, taman bunga dan pondok tempat Tok Man dan keluarganya bersantai di waktu petang. Tok Man tinggal bersama isterinya yang juga merupakan seorang bekas pensyarah dan dikurniakan empat orang anak yang kesemuanya telah berjaya dalam hidup masing-masing. 

     Anak-anaknya selalu pulang ke rumah untuk berjumpa ibu bapanya. Kadangkala Tok Man sendiri yang akan ke rumah anak-anaknya kerana Tok Man suka berjalan-jalan bersama kereta kesayangannya iaitu Audi RS7. Meskipun usia Tok Man semakin tua, namun Tok Man masih gagah memandu dan tidak pernah mengupah pemandu peribadi. Baginya sia-sia membeli kereta mahal-mahal tetapi orang lain yang pandu. Kadangkala Tok Man membawa isterinya ke restoran terkemuka untuk menikmati makan malam bersama.

     Suatu hari, anak-anak Tok Man berpakat untuk pulang serentak ke rumah Tok Man. Hal ini memberi kegembiraan yang cukup bermakna buat Tok Man dan isterinya kerana disamping dapat berjumpa anak-anak serentak, Tok Man dapat berjumpa kesemua cucunya yang berjumlah 6 orang dan cucunya pula gemar mendengar cerita daripada Tok Man. Apabila kesemuanya telah berkumpul, maka masing-masing berkongsikan cerita masing-masing sesama adik beradik. Sementara itu Tok Man memanggil kesemua cucunya untuk duduk bersamanya.

     "Cucu-cucu atuk, mari sini duduk dengan atuk. Nak dengar cerita tak?" Tok Man memanggil kesemua cucunya dan mereka bergegas mendapatkan atuknya. "Hari ni atuk nak cerita apa?" Kata Zairie cucu sulungnya. "Apa kata atuk cerita bagaimana atuk berjumpa dengan nenek dulu." kata Sarah cucu keempat Tok Man dan dipersetujui yang lain. "Cerita Tok Man berjumpa nenek ye. Panjang ceritanya tapi atuk cuba ringkaskan ye." kata Tok Man. Cucu-cucunya menanti dengan penuh sabar mendengar cerita Tok Man.

     "Atuk ingat lagi, atuk kenal nenek kamu sebelum atuk masuk sarjana muda. Masa tu kawan atuk yang kenalkan menerusi Whatsapp sebab nenek kamu nak mencari kawan sama jurusan. Kebetulan atuk dan nenek mengambil jurusan yang sama. Jadi dari situ detik perkenalan. Cuma atuk jarang mesej nenek kerana atuk bukan jenis lelaki yang suka mesej orang." Tok Man cuba mengimbas kembali perkenalan bersama isterinya. "Bila atuk dah masuk universiti, barulah atuk kerap mesej dengan nenek kamu, berjumpa dia. Masa tu atuk rasa gembira sangat sebab atuk paling rapat dengan nenek kamu. Masa tu atuk dah mula suka kat nenek kamu." Sambung atuk. "Ooo atuk masih belajar dah bercinta ye!" Haris cucu keenam menyampuk. "Heish kamu ni. Dah atuk nak sambung cerita ni. Atuk suka nenek kamu dan atuk rasa nenek kamu tu memang girlfriend atuk. Atuk kongsikan dekat kawan-kawan atuk masa tu."

     "Sebenarnya, masa tu nenek kamu ada boyfriend. Atuk tak mengetahuinya sehinggalah suatu masa boyfriend nenek kamu mesej atuk. Dia tak marah atuk cuma dia kata berkawan sahajalah. Bila atuk selidik, betul lah sebenarnya dia boyfriend nenek kamu. Masa tu atuk cukup kecewa. Atuk tak sangka nenek ada boyfriend. Sejak daripada tu atuk rasa tak bersemangat nak buat apa-apa." "Habis sepanjang atuk kecewa tu atuk buat apa?" celah Zairie kembali. "Masa tu, untuk atuk hilangkan kesedihan atuk, atuk berfantasi seolah-olah atuk sedang ada girlfriend. Belajar bersama-sama apa semua. Memang atuk kuat beranganlah. Lepas tu atuk pun menangis sorang-sorang sebab atuk terlalu sedih." Tok Man bercerita sambil mengesat air matanya yang tiba-tiba jatuh. "Atuk janganlah sedih kan atuk dengan nenek dah kahwin", kata Huda cucu kedua Tok Man. "Habis tu macam mana atuk boleh bersama dengan nenek? Kan nenek ada boyfriend", tanya Aiman cucu ketiga Tok Man.

     "Sebelum tu atuk nak tanya, boyfriend bukan suamikan?" Kesemua cucunya mengangguk. "Atuk ingat-ingat lupa sebenarnya. Tetapi masa tu kami masih belajar. Atuk dengan nenek tetap berkawan baik macam biasa. Cuma sampai suatu saat tu nenek kamu tu lain macam. Tiba-tiba mesej atuk apa semua. Atuk layankan jelah. Kelainan tu berlarutan sampai atuk dengan nenek habis sarjana muda. Alhamdulillah masa tu dua-dua cemerlang. Dah habis belajar tu atuk kerjalah sambil menyambung lagi pengajian sama juga dengan nenek. Masa tu atuk memang suka bergurau tapi atuk tau nenek kamu ada boyfriend. Ada satu hari tu atuk saja bergurau. Atuk cakap dekat nenek jom kahwin." Atuk tersengih sendirian sambil melihat cucu-cucunya khusyuk mendengar cerita atuk. 

     "Lepas tu nenek kamu cakap dia tunggu saat atuk cakap tu. Atuk terkejutla sebab atuk bergurau je. Jadi, bila nenek dah cakap macam tu atuk pun bawak keluarga atuk jumpa keluarga nenek dan kami pun berkahwin dan dapat berjumpa cucu-cucu atuk yang comel ni." Atuk tersenyum lepas bercerita. "Apa jadi dengan boyfriend nenek atuk?" celah Ayu cucu kelima. "Atuk sendiri tak tahu. Nenek tak pernah cerita sampai sekarang. Takpelah. Semuanya ketentuan Allah. Pergilah ke mana sahaja sekalipun kalau itu jodoh kamu, maka itulah dia. Jadi, atuk pesan, nanti bila semua dah besar, dah ada orang yang kamu suka, jangan terlalu sedih kalau dia ada orang lain. Sebab masa hadapan kita tak tahu." Tok Man menutup cerita dengan sedikit nasihat sambil air matanya jatuh membasahi mukanya terkenangkan kisah lalu.

     "Laa abah cerita apa dekat budak-budak sampai menangis ni? Ni mesti cerita pasal abah dengan ibu kan? Sudah la tu bah. Buat apa abah nak menangis lagi. Malu la depan cucu. Tu orang yang abah cerita dari tadi panggil makan bersama-sama," sampuk Farhan anak sulung Tok Man. "Yelah-yelah. Jom semua kita makan ramai-ramai," balas atuk. Kesemua cucunya bersorak kegirangan kerana masing-masing sudah lapar. Namun apa yang diceritakan kepada cucunya itu membuatkan Tok Man tersenyum sepanjang masa sambil menjeling-jeling isterinya yang sibuk melayan cucu nak makan. 



     Cerita habis. Saya tak pernah buat cerpen ni. Mesti banyak kesilapan ni. Tak mengapalah saja saya nak bercerita. Cerita ni takde kena mengena dengan siapa-siapa yea. Maklumlah petang-petang tak tahu nak buat apa, maka rekalah cerita berdasarkan imaginasi sendiri. Harap semua terhiburlah ye. hehehe

Thursday, October 22, 2015

Fahami Kanak-kanak Menerusi Personaliti

Assalamualaikum wr. Bertemu lagi kita ye. Kerap menulis nampaknya saya ini. Saya harap saya akan terus menulis dan menjadikan blog ini sebagai medium untuk saya mengatakan pendapat saya. Mana tahu tiba-tiba saya jadi popular ke apa ke tiba-tiba ada artis ajak berlakon ke nyanyi ke. Hahahaa k gurau gurau.

     Ok hari ini di entri kali ini saya ingin cerita mengenai personaliti. Semua sudah sedia maklum personaliti itu apakan? Ok kenapa hari ini terdetik saya nak bercerita mengenai personaliti pula? Sebenarnya dalam subjek pembelajaran saya dalam bidang Psikologi, saya ada pelajari personaliti. Berbagai-bagai teori personaliti yang saya pelajari dan saya perlu ingat. Jadi saya nak kongsikan sedikit la saya punya pandangan hasil daripada apa yang saya belajar. Bukan saya nak cakap tentang teori-teori yang ada. Saya harap anda semua baca sampai habis. Penat saya karang ni. 



     Seperti yang kita tahu, psikologi ni mengkaji mengenai manusia. Nak lebih khusus lagi mengkaji mengenai minda manusia. Bukan bermaksud orang psikologi ni boleh membaca fikiran orang lain. Mereka cuma membuat kajian mengenai minda, tingkah laku dan daripada situlah ahli psikologi bermain dengan kita punya fikiran. Bukan bermaksud ahli psikologi baca fikiran. Tidakk.. 

     Nak jadi ahli psikologi, perlu mengetahui mengenai personaliti manusia. Sebab itu kalau kita lihat, ahli psikologi banyak berfikir dahulu sebelum bersuara jika ada apa-apa isu. Sebagai contoh orang yang perwatakannya over, beriya, menjengkelkan, dan sebagainya tu yang sesetengah orang tak suka. Bagi orang biasa seperti kita, sudah tentu kita akan cop dia yang bukan-bukan, membenci dengan sifat dia, atau selainnya. Tapi bagi ahli psikologi, mereka akan berfikir, mengkaji atau sudah sedia maklum kenapa individu tersebut berperwatakan sebegitu. Ok ni semua orang tahu saja saya nak mention agar penulisan saya panjang.



     Berbalik kepada tajuk entri saya pada kali ini, menerusi personaliti, apabila kita mempelajari personaliti, kita akan lebih memahami kanak-kanak. Secara sedar atau tidak sedar, kebanyakan daripada masyarakat kita kurang arif dalam mencorak anak-anak. Apabila kita salah dalam mencorak anak-anak kita, ceh dah macam aku ada anak, ia akan membentuk personaliti anak-anak itu sendiri berdasarkan apa yang kita corakkan, berdasarkan apa yang kita lakukan pada mereka. 

     Saya nak beri beberapa contoh yang saya belajar daripada pensyarah saya. Lazimnya bila kita melarang anak-anak kecil untuk melakukan sesuatu, kebanyakan masyarakat kita akan marah, atau larang dengan tegas agar jangan dibuat benda tu. Sebenarnya bagi anak-anak, seperti yang kita semua sedia maklum, apa yang dilarang itulah yang mereka nak buat. Jangan kata kanak-kanak, remaja pun sama. Sebagai contoh, kita tidak mahu anak kita bermain alatan tajam seperti gunting. Kita jangan terus marah dia. Sebaliknya kita tunjukkan gambar-gambar yang berkaitan dengan bahaya menggunakan alatan tajam. Anak-anak apabila visual mereka melihat perkara yang menakutkan, mereka akan lebih faham kenapa kita melarang. Bukan kita marah mereka. Sebab marah pada masa kini dilihat agak tidak sesuai untuk anak-anak.

     Sesetengah masyarakat gemar menjanjikan sesuatu kepada anak-anak kecil mereka. Sebagai contoh jika mereka buat sesuatu perkara, mereka akan mendapat ganjaran. Dalam fikiran anak-anak, mereka inginkan ganjaran yang dijanjikan kepada mereka dan mereka akan ingat. Saya ada dua orang adik kecil dan apabila saya berjanji dengan mereka, kemudian saya lupa, mereka akan tuntut apa yang telah saya janjikan. Apabila saya belajar personaliti, baru saya faham. Jadi, bila kita berjanji kepada kanak-kanak, kita kena tunaikan walaupun kita cuma janji nak belikan Apollo kepada mereka. Kanak-kanak bukan tahu erti mahal ke murah, yang mereka tahu, mereka dapat. Apabila kita mungkir janji kepada mereka, mereka mungkin akan menyimpan dendam. Tapi awas! Jangan menjanjikan mereka barangan mahal seperti Ipad ke apa ke. Sebabnya gajet-gajet tersebut selain daripada harga yang mahal, kita sukar nak mengawalnya nanti. 

     Satu lagi contoh, kita semestinya nak anak-anak kita belajar berdisiplin. Paling simple belajar mengemas. Kita nak ajar anak-anak kita berdisiplin, kita kena bersama-sama mereka. Sebagai contoh, mereka bermain, dah tentu rumah bersepah. Kadang-kadang ada yang tak bagi anak mereka bermain sebab takut rumah bersepah. Jangan! Mereka bermain itu ialah satu pembelajaran. Kita didik mereka lepas mereka bermain, kemas bersama-sama mereka. janganlah biar diorang kemas sendiri. Mereka tak suka. Teman mereka mengemas. InshaaAllah lambat laun mereka akan faham dengan sendirinya tentang tanggungjawab mereka. And again, jangan marah mereka. Kadang-kadang ada orang bila anak bermain, buat sepah, mulalah naik angin marah budak tu. Mereka bukan tahu apa pun. Marah, mampu membentuk personaliti tak elok kepada mereka jika tak kena pada caranya.

     Cukuplah tiga contoh. Sebenarnya banyak lagi contoh mengenai kanak-kanak ni. Tapi saya tak dapat nak ingat semua kerana saya masih belajar dan akan jadi lebih panjang entri ni. Tapi apa yang saya nak simpulkan, sebagai seorang ibu, ayah, atau bakal ibu ayah, kena belajar serba sedikit mengenai personaliti. Ketahui bagaimana nak mengenali anak-anak, bagaimana cara nak mencorak anak-anak. Sebab pada masa sekarang ni kebanyakan daripada masalah sosial remaja berpunca daripada rumah. Memang pasti ada yang menafikan. Tetapi tengok bagaimana layanan semasa anak-anak berumur bawah 10 tahun. Adakah kita memberikan janji palsu? Adakah kita kerap memarahi mereka tak kena pada cara? Melarang mereka tanpa memahami maksud kenapa kita melarang? Adakah kita menghukum mereka dengan objek yang menyakitkan?

Dua orang puteri tersayang saya

     Itu jawapan mengenai tingkah laku remaja masa kini. Betul. Memang ibu bapa tak mengajar anak-anak buat perkara tak baik, tanamkan didikan agama kepada mereka, dan macam-macam lagi. Tetapi bagaimana layanan semasa mereka kecil? Bagaimana contoh yang kita tunjuk kepada mereka? Itu yang kita kena renungkan. Anak-anak kecil bila mereka berasa tercabar, atau dimarah, atau salah melayani kehendak mereka, salah mendisiplin mereka, mereka akan menyimpan dendam. Sebab itulah terjadinya masalah yang berlaku masa kini. Betul itu pilihan mereka, tetapi fikirkan kenapa mereka memilih untuk menjadi sebegitu? 

     Sebagai penutup, kita nak melayani anak-anak kecil, kita kena faham betul-betul personaliti mereka. Kena tahu bagaimana nak mencorak mereka. InshaaAllah mereka akan menjadi insan yang hebat. Mungkin betul, kadang dah didik dengan betul pun masih terjadi masalah remaja. Itu satu ujian. Tapi apa yang saya nak jelaskan di sini, bagaimana cara kita ingin mendidik anak-anak. Banyak lagi sebenarnya tetapi saya harap entri ini memberikan sedikit petunjuk untuk kita terutama bakal ibu ayah. Personaliti akan membuatkan kita lebih memahami kanak-kanak. Jadi, saya menyeru agar sebelum menjadi ibu ayah, pelajari personaliti tak kisahlah daripada pembacaan ke apa ke minta pendapat kaunselor ke tak kisahlah. Yang penting ilmu berkaitan personaliti ini sangat penting untuk mencorak anak-anak.

p/s : Ini pandangan dan pendapat saya. Sebarang pandangan dan pendapat lain sila nyatakan di ruangan komen. Kita sama-sama belajar. 

Wednesday, October 21, 2015

Antara Sahabat, Cinta, dan Cita-cita

Assalamualaikum semua. Topik yang ingin diperbincangkan pada hari ini amat sinonim dengan dunia remaja. Antara sahabat, cinta dan cita-cita. Entri kali ini bukan memfokuskan tentang cinta. Kerana pendapat orang berlainan. Entri kali ini lebih kepada sebuah cerita, yang mana mungkin kita boleh baca, hayati, dan renungkan. Pengisian tu takdelah sangat cuma saya nak bercerita. Tapi bukan cerita macam cerpen tu. Saja-saja menulis. Nama tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah tiada dan bukan saya!


     Seorang lelaki yang dikenali sebagai Hafiz mengenali seseorang yang bernama Sarah di sebuah Universiti tempatan. Mereka berdua bersahabat baik dan hubungan mereka amat rapat sehinggakan rakan-rakannya selalu mengatakan mereka berdua berkasihan atau couple. Perkara itu menjadi kebiasaanlah terutamanya bagi masyarakat kita. Jadi boleh dikatakan sesuatu yang bukan aneh. Mereka berdua tetap menjalankan kehidupan seperti biasa. 

     Cuma, timbul di hati Hafiz bahawa dia menyukai Sarah. Namun Hafiz ni bukanlah jenis yang biasa dengan perkara-perkara melibatkan perasaan ni. Oleh itu dia hanya diam dan tidak terlalu menunjukkan bahawa dia suka. Cuma mungkin sesetengah orang akan akan dapat mengenal pasti situasi Hafiz tersebut. Kemudian Hafiz ni pula jenis suka berkongsi. Bila dia ada menyukai seseorang, dia akan bercerita dengan sahabatnya. Paling best, macam-macam dia rancang untuk masa depannya kerana dia yakin dengan perancangannya dengan sahabatnya itu. 

     Kerana hubungan yang rapat, Sarah juga mempunyai perasaan yang lebih kurang sama. Dan Sarah juga tahu perasaan Hafiz padanya. Cuma konflik di sini, Sarah juga mempunyai sahabat lain yang rapat dengannya. Kita letak nama dia Aiman. Dan perasaan itu menjadi berbelah bahagi kerana sahabatnya itu juga mempunyai perasaan yang sama dengan Hafiz. Oleh itu, Sarah menjadi dilema siapakah yang harus dia pilih sama ada Hafiz atau Aiman? Sekali lagi saya nak cakap ini bukan saya.

     Hafiz atau Aiman? Kedua-duanya ada kelebihan yang tersendiri yang Sarah suka. Sukar untuk Sarah memilih pilihan yang tepat. Sarah membuat keputusan yang sukar dan dia memilih Aiman. Dia ingin memberitahu kepada Hafiz tetapi dia mencari masa yang sesuai dan dia sendiri tak sanggup nak memberitahu perkara itu. Sementara itu Hafiz masih berada di dalam dunianya yang mana dia menganggap Sarah kekasihnya.

     Kebenaran pasti akan menjelma. Hafiz terlebih dahulu sudah mengetahui hubungan sahabat baiknya itu. Hafiz berasa terlalu sedih dan hidupnya menjadi tidak terurus. Maksudnya bukan teruk sangat, cuma hilang selera makan, selalu termenung dan lain-lain. Tapi, kerana mereka berdua tak mahu terjadi apa-apa dalam persahabatan mereka, jadi mereka mengambil keputusan untuk menolak tepi perkara tersebut dan mereka tetap berkawan seperti biasa.

Gambar sekadar hiasan

     Okelah cerita habis. Tak menarik pun tapi cuba kita fikirkan. Saya tak nak berkata mengenai tindakan Sarah kerana ia merupakan suatu perkara yang biasa apabila diri disukai oleh 2 orang yang berbeza. Tapi saya nak cakap mengenai Hafiz. Apakah tindakannya itu betul dan mampu menjernihkan suasana? Bincangkan di ruangan komen please.

     Secara ringkasnya, Hafiz berkawan baik dengan Sarah. Dia suka Sarah. Dan dia juga merancang sesuatu bersama Sarah di masa hadapan. Dan Sarah juga membuatkan dia lebih semangat untuk belajar agar perancangannya berjalan lancar. Dan akhirnya dirinya kecewa kerana Sarah memilih orang lain.

     Kemudian mereka berdua berbincang dan kekal sebagai sahabat baik. Tapi jika kita fikirkan, apa perasan Hafiz? Perancangannya diganggu. Bagaimana perasaan seseorang yang mengetahui orang yang disukainya dimiliki oleh orang lain? Saya pasti siapa yang membaca entri ini akan dapat merasakannya. Tak perlulah saya ulas lagi sebenarnya. Sebab benda kita sudah tahu. Betapa sukarnya untuk positifkan perasaan demi kebaikan semua. 

     Kesimpulan, antara sahabat, cinta dan cita-cita. Apabila tiga perkara ini berkaitan, ia mungkin menjadi suatu perkara yang istimewa dan mungkin masalah. Antara dua. Perkara ini selalu terjadi kepada remaja sebenarnya. Namun bagi pendapat saya, hati dan perasaan sukar untuk kita halang walaupun tipikal melayu akan cakap belajar dulu belajar dulu. Memang kita belajar dulu, namun bab perasaan ini memang lecehlah. 

     Bila tiga perkara ini menjadi berkait, saya berpendapat begini. Jodoh itu rahsia Allah. teruskan berkawan, jangan terlalu emotional sangat dan teruskan merancang masa depan. Perancangan masa depan itu penting sebab ia akan menaikkan semangat kita untuk belajar dan berjaya agar kita dapat capai apa yang kita rancangkan. Mengenai orang yang kita suka tu, kita tidak tahu adakah benar itu jodoh kita atau bukan. Mungkin bila kita dah bekerjaya baru jumpa orang lain. Jadi, fokus menuntut ilmu untuk mencapai cita-cita dan berkawanlah dengan semua orang. Bab perasaan memang pahit. Tetapi, positifkan diri dan jangan jadikan konflik seperti cerita di atas membunuh cita-cita anda. 

p/s : Sebarang pandangan boleh diutarakan di ruangan komen.