Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Monday, September 15, 2014

Perbandingan Antara Proton Iriz dan Perodua Myvi Extreme

Assalamualaikum wr. Apa khabar semua? Semoga sihat-sihat semuanya. Baiklah pada hari ni aku nak cerita sikit la tentang kereta ni. Err bukan cerita sangat la.. Tapi lebih kepada penilaian dan perbandingan antara 2 buah kereta. Baiklah pada hari ini aku nak buat sedikit review antara Proton Iriz yang bakal dipasarkan pada 25 September dan Perodua Myvi yang sememangnya kegilaan rakyat Malaysia..

     Kedua-duanya datang daripada segmen B iaitu kereta kompak. Kesimpulannya kereta yang sangat praktikal untuk digunakan di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Johor Bahru. Dapat tukar dengan Perodua Kembara aku tu pun bagus jugak. Lagi apa lagi persamaan kereta ni ek? Entahla...

     Ok. seperti yang kita semua sedia maklum, Perodua Myvi merupakan kereta yang paling laris beberapa tahun kebelakangan ni. Di mana-mana sahaja pasti akan ada pemilik Myvi. Aku pun pernah terfikir nak pakai Myvi ni. Tapi apakan daya, aku bukan mempunyai sumber kewangan nak pakai kereta sendiri. Tapi kereta ni sudah bertemu "buku dengan ruas" nampaknya apabila munculnya Proton Iriz. Jadi mari kita bandingkan antara 2 kereta ni.

(HIGHLIGHT) : Kereta yang dipilih ialah Proton Iriz 1.6 Executive dan Perodua Myvi 1.5 Extreme. Aku tak pilih Proton Iriz 1.6 Premium sebab bagi aku Myvi Extreme tak dapat nak lawan punya. 



1. KESELAMATAN
Banyak persamaan yang didapati dekat 2 biji kereta ni. Antaranya ada ABS + EBD + BA, ada 2 airbag (Iriz Premium ada 6), ada reverse sensor dan macam-macam lagi. Cuma, Proton Iriz mendapat pengiktirafan 5 bintang bagi anugerah ANCAP. Bukan calang-calang kereta dapat tau. Maknanya ada lagi benda canggih yang ada dekat Proton Iriz yang tiada dekat Perodua Myvi Extreme. Kereta Honda dan Toyota sendiri susah nak dapat pengiktirafan 5 bintang ni. Jadi pemenangnya ialah Proton Iriz..

2. LUARAN
Luaran bagi kedua-dua kereta ni tak dapat nak dibandingkan kerana bentuk luaran ni ikut citarasa individu. Jadi bagi aku, kedua-duanya cukup cantik. Cuma yang bezanya Proton Iriz mempunyai Lampu LED yang apabila hidup sahaja kereta, benda tu pun nyala sekali. Memang macam kebanyakan kereta Eropah la macam BMW, AUDI, etc..

3. DALAMAN
Dalaman dia pun tak banyak beza. Sama je.. Iyalah semua ada stereng, kerusi dan sebagainya. Reka bentuknya ikut citarasa individu. Tapi dalam Proton Iriz, ada WIFI.. Baeeekk tak? Tapi yang 1.3 punya takdela.. Jadi pemenangnya sekali lagi Proton Iriz..

4. ENJIN
Kalau Myvi Extreme, enjin 1.5 betul tak? Kalau Iriz Executive 1.6. Walaupun enjin buatan Malaysia, namun dah terbukti anak tempatan mampu membuat enjin sendiri dan laju kereta boleh pergi. Jadi bangga la sikit dengan barang Malaysia..

5. PEMANDUAN
Aku tak pernah bawak 2 kereta ni. Tapi Aku dah naik Proton Preve. Memang sedap handlingnya. Jadi barang Proton memang sudah semakin maju dan berkualiti berbanding dahulu. Myvi pun oklah sebab ramai beli.. Mesti terbaik punya.. Sistem gear pulak Myvi extreme takde gear manual tapi Iriz ada. Cuma Myvi, ia pakai automatik macam kereta lain. Tapi Proton Iriz dia pakai gear CVT, lagi hebat berbanding automatik biasa. 

6. HARGA
Haaa ni benda yang paling best sekali iaitu harga. Orang suka cakap kereta Proton ni mahalkan? komplen sana sini. Jadi aku nak comparekan harga 2 kereta ni.. Baiklah kalau Proton Iriz 1.6 Executive harganya ialah antara RM55 ribu hingga RM58 ribu.. Bawah RM60 ribu la kiranya. Myvi Extreme ni lebih kurang RM61 ribu.. Jadi mana lebih murah? Spesifikasi sama lebih kurang je malah Proton Iriz ada lebih yang Myvi Extreme takde.. 

     Ok. Dah nampakkan sedikit perbandingan? Sekali lagi diulang jangan bandingkan dengan Proton Iriz 1.6 Premium sebab tak setanding Perodua Myvi 1.5 Extreme. Lebih kurang je pun kedua-dua kereta ni. Moralnya di sini janganlah kita suka kondem produk Proton. Sebab kereta Proton sudah semakin maju ok semakin maju tak macam dulu. Jadi jangan pertikaikan lagi kereta keluaran Proton. Itu sahaja sebenarnya nak sampaikan.. Aku bukan pandai sangat nak buat perbandingan. Dua-dua kereta aku tak pernah bawak. hehehehehe

p/s : Komen yang membina plis.. Aku tak nak komen yang komplen power window la ape laa.. Proton yang dulu bukanlah Proton yang sekarang.

64 comments:

  1. Tapi ramai lagi pikir proton ni enjin dia xtahan sgt. Sy pun tgh kumpul duit nak beli myvi. Tp bila dah bace entri awak, lebih baik sy beli Iriz kan. Hehe. Thankyouu so much.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. baguslaa.. bukan sy nak cakap Myvi tak bagus.. Cuma nak buka minda rakyat Malaysia.. Tapi apapun saya memang tetap suka Iriz..

      Delete
    2. bikin fikir lg dh mmg nyata enjin proton x tahan..aku dh pakai 8thn enjin campro iafm.skang keta tsadai dh mls nk buat apa.jp2 bocor sana sini.lg 1thn nk hbs hutang bank keta x lh guna dh.meragam bkn2.bunyi nth apa2 dh kuar dr enjin.

      Delete
    3. bikin fikir lg dh mmg nyata enjin proton x tahan..aku dh pakai 8thn enjin campro iafm.skang keta tsadai dh mls nk buat apa.jp2 bocor sana sini.lg 1thn nk hbs hutang bank keta x lh guna dh.meragam bkn2.bunyi nth apa2 dh kuar dr enjin.

      Delete
    4. Ape masalah kau ni mana2 blog kau masuk..kau kondem proton.. aku pakai iriz 1.3 bedezup tinggalkan myvi.. aku pakai gen 2 smpai skrg xde masalah..servis on time salesman produa ke ko? Pokok pgkal diri kita sndiri nk dgn xnk jaga keta tu.. Kalau diri sndiri asyik komplen tau komplen xnak usaha xkemanala.. Kalau nk cari rezeki pon biarlah bersyukur seadanya.. xyah nak kondem2 produk org.. proton pon produk malaysia.. ko org ape bangla?

      Malaysia buat keta proton utk kuatkan ekonomi negara.. bagi peluang pekerjaan.. bagi sumbangan pd negara.. kurangkan defisit.. ko xpikir org yg keja dlm proton tu byk org mlayu kita.. pikirla sikit

      Delete
    5. Yer btol tu.. sy pun pki satria neo.. smpi skang.. sgt2 ok2.. handling plg best setakat ni.. and yg terbaru sy amik Iriz.. pn tiptop..

      Delete
    6. iriz mmg tbaik dari segi safety coz apabila blaku kmalangan, tali pinggang akan automatik mnahan n menarik badan pmandu dari kedepan n mngelak kena pada stereng. kesemua pintu akan unlock automatik tuk elak dari tsangkut tuk buka pintu. brek pula akan automatik dbaca mngikut muatan kereta tuk daya membhenti kereta. airbag pula cam biasa la... kn bfungsi cam kete lain. aku bg tau ni pasal aku pnah lalui detik2 cemas waktu memandu kereta iriz n mngalami kemalangan. dgn izin tuhan n dgn safety yg ada pd iriz, aku tselamat dari kemalangan tersebut n hanya luka kecil sahaja akibat tkena serpihan cermin kereta.... kereta iriz total lost n skrg ni aku cari iriz baru krn aku yakin tahap keselamtan yang ada pada iriz.

      Delete
  2. Sebagai pengguna Myvi Extreme 1.5, aku menyesal beli kereta ni.. Serius cakap. Bila aku tahu Proton Iriz nak keluar, aku fikir kenapalah keluar lambat sangat. Kan dah terbeli Myvi. (Itu la gopoh sangat nak beli kereta :P)

    Aku sokong bila kau cakap Proton dulu bukanlah Proton sekarang. Aku dulu penah pakai kereta Proton Wira. Dah 20 tahun dah. Tahan je sampai sekarang. Asalkan pandai jaga. (Tak dinafikan ada jugak cacat cela tapi biasa la kan, benda manusia buat. Memang la tak sempurna sebab manusia pun tak sempurna. Betul?)

    Apa-apa pun, Myvi atau Iriz, semua adalah citarasa sendiri. Bukan nak kutuk, tapi bagi aku, aku lebih suka Proton Iriz dari Myvi.
    Aku tahu rasa mcm mana drive Myvi so bila aku test drive Proton Iriz, boleh rasa perbezaan dari segi KESELESAAN dan KESELAMATAN.

    Syabas Proton! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah cuba pandu uji Iriz? baguslah.. Hal ini sudah terbukti Proton semakin hebat dalam pembuatan kereta nasional.. Betul.. Kereta ni cita rasa masing2.. Cuma saya nak buka minda rakyat Malaysia yang suka sangat kutuk Proton.. hehe

      Delete
  3. Saya dah pandu uji proton iriz...bagi pendapat saya memang terbaik handling proton iriz nie..semasa diselekoh keadaan kereta stabil sehingga salesman suruh tekan lagi minyak time selekoh tu..bg aku gile ke seleman nie..tapi aku cube apa yg dia cakap..aku tekan semasa selekoh tu aku dpt rasakan semakin cengkam tayar dan tidak berbuai atau lari handling dia..walaupun sampai senget2 kepala aku ngan salesman masa amik selekoh tu hahahaha...jadi disebabkan itu aku dah booking proton iriz 1.6 executive hahaahaha tggu la 2bulan baru smpai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu komen yang sangat positif.. Saya sangat suka.. teringin nak pandu uji sebenarnya.. tapi itulah kalau try pun tak beli.. sekolah lagi.. tapi mmg betul2 bangga dgn Proton sekarang..

      Delete
  4. ANCAP ke NCAP..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. NCAP.. maklumlaa typing error.. tapi nk nyebut sama.. maaf..

      Delete
  5. Penambahan.... Iriz mmpy ksmua ciri2 kslamatan y dpgl vehicle dynamic cntrol... ABS+ EBD, TCS, ESC, Hill asists, so btul2 onz...

    ReplyDelete
  6. compare lar jugak penggunaan petrol bro . . myvi lebih jimat lagi dari iriz ni . itu slah satu kkrangan iriz .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jauh beza sangat.. Lagipun ni enjin baru..

      Delete
  7. xjauh beza penggunaan petrol dua2 nie. Proton Iriz 1.6 15.2km/l bagi kereta manual dan bagi transmisi automatik (CVT) pula dengan 13.5km/l. Perodua Myvi 1.5 pula 15.9 km/l bagi kereta manual dan 12.9 km/l bagi tranmisi automatik. manual memang Myvi 1.5 menang tp auto Iriz 1.6 menang. itupun kalau owner maintain perfomance dia n takde customized apa-apa. Prefer Iriz la, harga berpatutan, specs keselamatan yang sepatutmya secara teori berbaloi. Lagi satu nilai patriotisme, Iriz design idea local punya n tak copy paste reka bentuk dengan kereta lain, enginer kita yg design. ada identiti Malaysia yg tersendiri. Proton dah buktikan sesuatu. kita bukan di takuk lama di mana kita bergantung kepada produk negara asing seperti Mitsubishi & Toyota. Malaysia bolehh !!!. Apa-apa pun terpulang pada cita rasa tersendiri dan tak lupa kemampuan diri untuk memiliki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. Saya sokong.. Kita bukan di takuk lama lagi.. Proton dah buktikan bahawa kereta Malaysia setaraf kereta luar.. Lupakan kereta lama, keluaran baharu jauh lebih hebat dan mampu membuka mata orang luar..

      Delete
  8. Komentar 'first impression' yg ikhlas tapi teknikal mudah faham sebab tk pnh handle kedua2 kereta ini. Anda tlh buat research tg memadai.
    Syabas gaya pemikiran Melayu sebegini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih.. :D Entri saya yang ini lebih kepada mahu membuka minda rakyat Malaysia..

      Delete
  9. Assalam, sy dh test drive Proton Iriz 1.6 executive sabtu lepas, 1st impression nmpk ok, bila dh star enjin n pegang stereng, nyata sesuatu yg berbeza....dlm hati "perghhh best nyer"...kualiti pun dh semakin baik, bangga dpt drive he3....dashboard cantik...thumbs up proton...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah saudara kerana telah memandu uji.. Terbukti Proton semakin maju ke hadapan.. Mari kita terus menyokong produk tempatan.

      Delete
  10. Penantian PROTON IRIZ 1.3 TURBO R3 coming soon next year..

    ReplyDelete
  11. saya punya airiz 1.3 je. haaalaaa... banyak ke beza nya encik blogger? tak mampu nak pakai 1.6

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu saya tak pasti.. tuan lebih mengetahui.. hehehe

      Delete
  12. stick shift manual for the win..

    ReplyDelete
  13. Hi..sy da bli Iriz 1.6 executive..yes..sy sokong entri ni..sbb mmg sgt beza..sbb proton upgrade jauh lbih baik brbanding produa especially myvi..bkn nk ckp myvi x bgus..tp myvi normally klua bru pun xde beza..design pn same..so stop kondem proton..dlu n skrg sgt lain..test dlu..bru taw..if org ckp mahal..for me it worth for ur money rather than myvi..sbb myvi lbih mahal if tgk btol2 specs dia..so Alhamdulillah..my Iriz mmg sgt2 ok..syukur...��

    ReplyDelete
  14. Hi..sy da bli Iriz 1.6 executive..yes..sy sokong entri ni..sbb mmg sgt beza..sbb proton upgrade jauh lbih baik brbanding produa especially myvi..bkn nk ckp myvi x bgus..tp myvi normally klua bru pun xde beza..design pn same..so stop kondem proton..dlu n skrg sgt lain..test dlu..bru taw..if org ckp mahal..for me it worth for ur money rather than myvi..sbb myvi lbih mahal if tgk btol2 specs dia..so Alhamdulillah..my Iriz mmg sgt2 ok..syukur...��

    ReplyDelete
  15. Tpi bkn nk kondem Proton la... ade sesetengah parts to bila tngok design iriz dri belakang x menarik langsung berbanding myvi, sebab makin mencapai negara maju untuk 2020 akan datang kereta semakin menarik bukan semakin pelik.. memang safety spec irir pegang tapi kalau da beli tngok design macam to pun xde feel jugak kn.. maaf la sekadar beri sedikit pandangan je untuk semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To me, design belakang tuu nampak cool. Terutama waktu malam. Setiap org ada pendirian masing masing kalau masuk bab design ni. citarasa memasing. To me, cantik !

      Delete
    2. Yes, Iriz mmg nmpak cool bila waktu malam..

      Delete
    3. Aihhh pelik ni.. 1st time jmpe org ckp design iriz pelik padahal bg aku awesome smart.. Nmpk sporty tp yelah kan mata org beza2.. Doaakn sy dpt kuarkan iriz 1.3... Tu je mmpu..huhuhu

      Delete
    4. Aihhh pelik ni.. 1st time jmpe org ckp design iriz pelik padahal bg aku awesome smart.. Nmpk sporty tp yelah kan mata org beza2.. Doaakn sy dpt kuarkan iriz 1.3... Tu je mmpu..huhuhu

      Delete
    5. Aihhh pelik ni.. 1st time jmpe org ckp design iriz pelik padahal bg aku awesome smart.. Nmpk sporty tp yelah kan mata org beza2.. Doaakn sy dpt kuarkan iriz 1.3... Tu je mmpu..huhuhu

      Delete
    6. Sy pn nga booking iriz nih..dpt join club iriz pn jd le=)

      Delete
    7. Sy pn nga booking iriz nih..dpt join club iriz pn jd le=)

      Delete
  16. Just received our new Iriz, full spec., bought from Proton Edar Penang as a 2015 built car. However, all engine engravings and QC stickers show the car was assembled in Dec 2014. The car has serious faults from obviously standing outdoors for many months and there is obvious rust, damage to the paint and many more defects. Proton Edar delivered faulty goods but refuses any responsibility. Iriz buyers please be aware!

    ReplyDelete
  17. saye dah booking iris executive 1.6. Hehe.

    ReplyDelete
  18. Saya pon dah booking...tapi kebanyakan blog saya baca semua negatif..jadi risau pulak...1.6 kut...

    ReplyDelete
  19. Saya pon dah booking...tapi kebanyakan blog saya baca semua negatif..jadi risau pulak...1.6 kut...

    ReplyDelete
  20. Saya pon dah booking...tapi kebanyakan blog saya baca semua negatif..jadi risau pulak...1.6 kut...

    ReplyDelete
  21. Semakin yakin ingin memiliki.. Proton Iriz 1.3 executive MT..

    ReplyDelete
  22. Semakin yakin ingin memiliki.. Proton Iriz 1.3 executive MT..

    ReplyDelete
  23. btl ckp farid. bila baca byk negative pasal proton. kadg2 naik tkut nak ambik. cuma saya dh test drive mmg pick up... makin dkt dpt kete makin tkt hahah so i pending sign agreement

    ReplyDelete
  24. btl ckp farid. bila baca byk negative pasal proton. kadg2 naik tkut nak ambik. cuma saya dh test drive mmg pick up... makin dkt dpt kete makin tkt hahah so i pending sign agreement

    ReplyDelete
  25. Tahniah Proton.. usah bimbang dan ragu.. kan ada warranty.. rosak dan problem masuk bengkel.. NCAP tu..Myvi rasanya belum dpt pemgiktirafan tu.. siapa yg teringin booking la cepat..dlm hati teringin juga..

    ReplyDelete
  26. Tahniah Proton.. usah bimbang dan ragu.. kan ada warranty.. rosak dan problem masuk bengkel.. NCAP tu..Myvi rasanya belum dpt pemgiktirafan tu.. siapa yg teringin booking la cepat..dlm hati teringin juga..

    ReplyDelete
  27. Terima kasih semua bagi yang komen.. Maaf tak dapat reply satu per satu. mudah-mudahan entri ini memberi manfaat kepada semua.

    ReplyDelete
  28. Saya dh test drive iriz cvt 1.3 suprising
    Handling steering responsive.selekoh xyah brek pn tidak trlalu mengoleng.cuma cvt ni lambat sikit pickup.kita kene tekan minyk dlm skit dn baru kembali normal.tp overall brilliant car..enjin vvt.cuma varian manual lbh baik rsnya
    Sybas proton.sgt improve

    ReplyDelete
  29. Saya dh test drive iriz cvt 1.3 suprising
    Handling steering responsive.selekoh xyah brek pn tidak trlalu mengoleng.cuma cvt ni lambat sikit pickup.kita kene tekan minyk dlm skit dn baru kembali normal.tp overall brilliant car..enjin vvt.cuma varian manual lbh baik rsnya
    Sybas proton.sgt improve

    ReplyDelete
  30. TEST DRIVE IRIZ 1.3 AUTO

    Salam semua, saya baru sahaja test drive iris hari ni memandangkan wife nak beli satu keta utk dirinya sendiri buat pegi shopping sbb sy selalu sibuk menggunakan kereta pada waktu lapang utk melakukan aktiviti bersama rakan2 hahaha...

    First impression bila tengok keta tu dari depan dan tepi perghh mmg cun tapi tak smart, bermaksud keta tu kelihatan lembut mcm pempuan. Bila tengok belakang pula design mcm pempuan bontot besar mengelebeh ke bawah.

    So, masuk keta utk test drive. Ruang dalam masih sama kelihatan dan rasa ketat dan padat seperti proton savvy. Tempat duduk belakang kecil berbanding perodua Axia lebih luas dimana org belakang boleh lunjur kaki dengan selesa.

    Dashbord nampak menarik tapi dari kalangan org tua2.... Bagi org muda hanya utk kategori budak2 nerd atau pempuan. Tempat gear masih ketinggalan x up to date terletak pada lantai seperti kereta murah sama mcm Perodua Axia.

    Masa utk drive. Masuk gear terus tekan minyak seperti mahu racing.. Wow!!! Terasa perbezaan dengan kereta2 kompak yg lain, tiada lag!! Berenti simpang, jalan balik dengan pemanduan biasa, terdapat sedikit shj laq tapi betul2 sikit sangat... Jalan straight tekan minyak lebih sikit utk potong keta, perghhh!! shift gear yg pantas x ade lag langsung dan pick-up, mmg boleh jimat minyak. Sampai trafik light tekan break terasa ringan mmcm kereta mewah...

    Bersambung....

    (Bini dah ajak pi kuar makan)

    ReplyDelete
  31. ha a la korang ni support la buatan malaysia..he3 aku dh 8thn guna proton ok je.cuma meragam bagai ha3 padan muka aku g dgr ckp kwn2 support proton..

    ReplyDelete
  32. ha a la korang ni support la buatan malaysia..he3 aku dh 8thn guna proton ok je.cuma meragam bagai ha3 padan muka aku g dgr ckp kwn2 support proton..

    ReplyDelete
  33. lebih baik jd pengguna bijak dr menyokong mana2 brand keta.tepuk poket tgk dlm akaun ada RM bnyk mana ha3

    ReplyDelete
  34. lebih baik jd pengguna bijak dr menyokong mana2 brand keta.tepuk poket tgk dlm akaun ada RM bnyk mana ha3

    ReplyDelete
  35. Iriz trrrbaeeekkkk...
    Sfety first..
    Model agk unik..
    Inshaallah.. Rmai pmbli..
    Iriz Bru jew dkluarkn..
    Myvi dh bpe lme dh kluar dpsaran?
    Mna2 krta sme..
    Cra pmnduan
    Cra jgaan..
    Hri2 dok lejan..xjga
    Mnyk enjin skli pkai smur hdup..
    Lmbonghni pn leh meletop.. =)

    ReplyDelete
  36. Betul tu..asyik bk.komdem je,kalau u professional lain la.Pada aku yg da jadi penumpang kepada kereta bapak aku proton WIRA,lepas tu kereta pertama aku Proton SATRIA...dan kereta Husband aku Proton Persona,And now my second car is IRIZ 1.3 exe...Alhamdulillah....
    Ok jer.kot..
    Kalau jaga baik,service on time,..sure kete OK jer..Ni kete pakai setiap hari,lenjan kaw2 service setahun skali..pakai JCB la senang.
    Ape2 pun iriz mmg setanding harga.
    Ok tu saje...#jgnkecamsaye

    ReplyDelete
  37. Proton Persona aku manual first batch lagi dah 9 tahun Alhamdulillah takde masalah. Rezeki masing2 betul tak empunya blog? :)

    ReplyDelete
  38. Currently tgh survey between myvi n iriz. It's interesting to read all comments in all social media. Thanks guys for those comments n entry. I think i have decided which one that I needed. 😊

    ReplyDelete
  39. Currently tgh survey between myvi n iriz. It's interesting to read all comments in all social media. Thanks guys for those comments n entry. I think i have decided which one that I needed. 😊

    ReplyDelete

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..