Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Wednesday, September 17, 2014

'kuno'kah Pemikiran Orang Melayu?

Assalamualaikum wr. Apa khabar semua. Cuti-cuti sekolah ni aku ada banyak masa untuk update blog. Kalau sebelum ni aku memang busy sahaja. Masa cuti raya pulak sibuk beraya sakan. Well, kat Johor memang raya sebulan. Itu standard. Oklah entri ini aku nak cakap sesuatu yang agak serius. Bukan agak serius tapi memang serius. Jadi bahasa aku mungkin agak pedas bagi aku.

     Kunokah pemikiran orang melayu ni? Apa penyebab pemikiran orang melayu ni kuno? Kenapa cakap pemikiran melayu ni kuno? Ini persoalan yang bermain difikiran aku sejak entri sebelum ini tersiar. Memang aku berfikir sedalam-dalamnya. Setelah aku fikir, kaji, dan membaca pandangan tokoh-tokoh terkemuka, maka terdetik pada hari ini aku nak cakap pasal pemikiran orang melayu ni.


     Kunokah pemikiran orang melayu? Baiklah jawapan aku berbunyi begini, pemikiran orang melayu ni ada segelintir yang kuno. Bukan semua tapi segelintir. Nak tahu tak sebab apa aku cakap macam ni? Sebabnya segelintir orang melayu yang kuno ni berfikiran kuno sebab diorang cakap tak nak fikir dengan rasional. Apa sahaja kenyataan orang lain, tanpa fikir atau kaji dengan lebih dalam terus hentam orang itu.

     Contoh mudah macam ni. Cikgu cakap, "apa nak jadi dengan kamu semua ni? Buku yang sekolah bagi pinjam awak conteng2. Awak tak hargai langsung buku yang sekolah bagi pinjam". Ok cikgu cakap dekat sebilangan pelajarnya yang degil di sebuah kelas. Tapi ada pelajar yang tak conteng buku terasa dan marah dekat cikgu tu. Padahal dia tak buat apa-apa pun. Itu contoh simple. 

     Ada lagi contoh lain. Tapi aku harap korang boleh fikir contoh-contoh yang lain tu. Aku sebenarnya pelik. Kenapa masih wujud golongan yang cetek akal macam ni? Setiap apa orang cakap yang bagi dia tak ok, terus kritik, terus hentam, terus maki. Kenapa golongan sebegini tidak menggunakan akal mereka yang waras itu untuk berfikir apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh seseorang melalui penulisan seseorang itu. Kenapa mereka tak nak kembangkan pemikiran mereka untuk berfikir dengan lebih positif sedangkan mereka semua ini terpelajar? 

     Orang macam ni la yang sebenar-benarnya kuno. Otak tak nak berkembang. Tahu nak hentam seseorang. Tak nak langsung fikir apa yang positif, apa mesej tersirat. Macam mana melayu sendiri nak maju kalau diri tu hanya nak cari salah orang, tak nak fikir positif? Macam mana nak maju? Aku sendiri orang melayu tapi aku sedih dengan bangsa aku sendiri. Bangsa yang digelak-gelakkan oleh bangsa asing. Sebab apa? Sebab sikap orang melayu itu sendiri. 

     Apa salahnya kalau orang melayu ni melihat sesuatu kenyataan, sesuatu pendapat oleh sesiapa, difikirkan dahulu apa maksud tersirat. Kalau perkara itu salah, ditegur secara baik? Perlukah kutuk seseorang itu dengan perkataan yang tak elok? betullah kata Tun Dr, Mahathir, orang melayu ni malas nak fikir. Tahu nak menghentam sahaja.


     Terkejut orang di atas ini. HAHAHA.. Entri ni aku tulis kerana ada seseorang menghentam aku di Facebook tentang entri yang sebelum ini. (Sila tekan link). Dia seolah-olah tak faham apa yang aku cuba sampaikan dalam entri tersebut. Dia kata pemikiran aku ni kuno sebab aku cakap kerana smartphone remaja rosak. Baiklah kat sini aku nak ceritakan maksud aku yang sebenarnya.

     Aku ada smartphone, ayah aku pun ada, ustaz dan ustazah juga ada, malah pendakwah bebas pun ada teknologi ini. Smartphone ni bagus untuk semua orang kerana perhubungan menjadi semakin mudah. Nak mencari maklumat pun mudah. Hakikatnya, smartphone ni merupakan teknologi yang sangat berguna untuk setiap orang khususnya remaja. TAPI, ADA SEGELINTIR yang menyalahgunakan smartphone ini. Mereka menggunakan smartphone ini untuk kegiatan yang tak baik, mempengaruh orang lain agar buat dosa. menyebabkan iman seseorang itu goyah dengan mengupload gambar yang bukan-bukan. Inilah maksud aku kerana smartphone, remaja rosak.

     Aku tak cakap semua remaja rosak kerana smartphone. Banyak lagi punca lain. Tapi smartphone merupakan salah satu punca. Memang baik buruk seseorang itu berdasarkan iman masing-masing. Namun, jika iman tu lemah, maka syaitan pun berusaha menyesatkan manusia dengan apa yang mereka suka. Remaja sekarang suka smartphone. Jadi syaitan menyesatkan remaja dengan menggunakan smartphone. 

     Sekali lagi aku cakap tak semua, tapi segelintir. Aku tak salahkan smartphone sebab dia bukan bernyawa pun. Aku salahkan individu yang menyalahgunakan smartphone. Aku harap korang faham apa yang aku maksudkan berkenaan entri yang sebelum ini. Aku tak cakap semua tapi segelintir. Setakat ini sahajalah entri aku ini. Aku cuba gunakan gaya bahasa yang lebih sesuai. Aku harap korang sebagai pembaca faham apa yang aku cuba sampaikan pada entri ini. Sekian, Assalamualaikum.

TAK SEMUA TAPI SEGELINTIR..!!!


4 comments:

  1. Setuju..sematpon menyumbang kerosakan remaja...malahan orang tua turut terkesan..

    Salam kenal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Kesannya berlaku pada semua golongan yang menyalahgunakan smartphone ini..

      Delete
  2. as salam..
    tahniah anda ada blog yg banyak info

    jemput jalan2 di
    www.yatiadam.com

    ReplyDelete

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..