Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Sunday, September 28, 2014

Fakta Yang Membuatkan Seseorang Untuk Menjauhi Babi

Assalamualaikum wr. Apa khabar semua pembaca? Harap semuanya sihat-sihat belaka. Baiklah hari ini aku ingin menulis satu entri pendek berkenaan info tentang babi atau nama sopannya khinzir. Semua tahukan binatang takde leher ni haram bagi yang beragama Islam. Sebenarnya ada sebab pengharaman babi ni yang akan membuatkan korang geli dan nak muntah.. Tanpa membuang masa, aku teruskan dengan menyenaraikan perkara yang membuatkan korang geli dengan babi ni.



  1. Babi adalah haiwan yang kerakusannya dalam makan tidak dapat ditandingi haiwan lain. Babi makan semua makanan di hadapannya. Jika perut babi telah penuh atau makanannya telah habis, babi akan memuntahkan isi perutnya dan memakannya lagi untuk memuaskan kerakusannya. Muntah pun dia nak makan.
  2. Babi memakan semua yang boleh dimakan di hadapannya. Memakan segala kotoran yang ada di hadapannya, sama ada kotoran manusia, haiwan atau tumbuhan, bahkan memakan kotorannya sendiri, hingga tidak ada lagi makanan yang boleh dimakannya. 
  3. Babi mengencingi kotorannya dan memakannya kembali jika kotoran itu berada di hadapannya.
  4. Babi memakan sampah, benda yang busuk, dan kotoran haiwan.
  5. Babi adalah satu-satunya mamalia yang memakan tanah, memakan dalam jumlah yang besar dan dalam waktu yang lama.
  6. Kulit orang yang memakan babi akan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan.
  7. Kajian ilmiah moden di dua negara Timur dan Barat, iaitu China dan Sweden menyatakan bahawa daging babi merupakan penyebab utama kanser anus dan kolon. Peratusan penderita bagi penyakit ini di negara-negara yang penduduknya memakan babi, meningkat secara mendadak. 

     Itu sahajalah yang dapat aku kongsikan. Sebenarnya banyak lagi fakta lain. Tapi fakta ni aku ambil daripada buku pengajian Syariah aku. Diharapkan info ini bermanfaat dan kalau ada sahabat baik yang bukan Islam tu suka makan babi, ceritakan kat mereka benda ni dengan baik2.. Sebab babi tidak elok untuk dimakan.. 

Sumber :
 'Implementasi Hukum Qurani'. 
Dikarang oleh : Mohd Asmadi Yakob, Abd Rahim Md Arshad, Abd Rashid bin Zainal.


No comments:

Post a Comment

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..