Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Friday, September 05, 2014

Antara Keperluan, Kehendak atau Gaya?

Assalamualaikum wr.. Apa khabar semua? Aku baik-baik sahaja. Maklumla aku sekarang ni 2 3 entri lepas tu senyap.. Tiada masa la untuk aku update blog. Tapi tak mengapa tiap-tiap hari masih ada yang membaca blog ni.. Sebab terjumpa di encik Google.. Ok entri yang ini aku nak cerita tentang Keperluan, Kehendak atau Gaya. Korang semua mesti tahukan tentang 3 benda ni.. Baiklah aku spesifikkan supaya jadi lebih kecil. Sebelum itu aku nak cakap entri ini untuk remaja yang masih bersekolah dan tiada pendapatan.

     Apa yang aku nak cakap ialah penggunaan smartphone sebenarnya. Seperti yang kita semua sedia maklum, hampir setiap daripada kita mempunyai benda itu.. Alhamdulillah aku pun dah ada smartphone sendiri hasil daripada duit sendiri. Jadi yang murah2 sahajalah.. Aku beli pada 1 Ogos yang lalu. Ok. Remaja pada masa kini pun sudah ramai yang gunakan smartphone. Maklumlah dengan benda tu kita boleh layari Facebook, Twitter, WEchat, Instagram, Whatsapp dan berbagai lagi. Malah nak update blog pun boleh.

OK ni phone aku.. heheh (tp gmbr encik google)

     Ok kita cerita keperluan dia dahulu. Macam yang aku cakap sebelum gambar smartphone aku yang canggih ni tersiar, smartphone ni macam-macam kita boleh buat.. Sebenarnya apa benda yang aku sebut tadi tu dah jadi keperluan. Sebabnya nak menghubungi apa semua sekarang pakai benda tu je.. Lebih jimat. Cuma kalau tiada line, menangislah. Jadi memang sukarlah bagi siapa yang tiada smartphone ni.. Aku sebelum adanya smartphone ni mati akal aku nak hubungi kawan2. Bila aku dah ada benda ni alhamdulillah aku lebih mudah untuk berkomunikasi.

     Ok yang kedua ialah kehendak. Smartphone ni daripada keperluan boleh juga jadi kehendak. Sebabnya bukan apa, smartphone nak pakai yang mahal2.. Nak pakai Samsung Galaxy Note 3, Iphone 6, nak yang mahal- sahaja.. Tak pandang Asus Zenfone 4 ni.. Padahal Asus Zenfone 4 punya program setanding Samsung Galaxy S2. Kalau boleh nak pakai yang lagi canggih. Tapi fungsi tetap sama. Mungkin ada yang jenis RAM kecil jadi phone jadi tersangkut-sangkut. Itu adatla. Aku pun memilih phone yang RAM besar. Cuma persoalannya kenapa beli yang mahal sedangkan yang murah tapi fungsi sama sahaja? Sony punya smartphone pun agak berpatutan. Ini namanya kehendak. 

     Yang paling teruk sebab gaya. Tak kelas la pakai Asus Zenfone 4. Jenama tak terkenal. Pakai Iphone baru rare. Ini yang menjadi penyakit orang sekarang. Pakai smartphone sebab gaya. Kalau dia mampu, itu tiada masalah sebab mungkin dengan phone yang canggih jenamanya ada banyak game yang boleh main. Sedap nak main permainan di smartphone. Cuma ada yang kerana gaya, sanggup berhutang piutang. Kalau mampu berhutang pun masih boleh diterima sebenarnya sebab pakai duit sendiri.. 

Yang tak patutnya ialah kerana gaya, menyusahkan mak ayah.. Korang tau tak mak ayah kita sebenarnya tak perlu belikan anak-anak smartphone yang canggih2? Mereka tak wajib pun belikan semua benda ni. Tapi anak-anak masa kini selalu memaksa ayah mereka membelikan apa yang mereka mahu. Yang murah tak nak. Nak yang mahal je. Ingat duit tu datang dari langit ke apa? 


     Lihat balik apa gunanya smartphone untuk kita. Untuk alat perhubungan betul tak? Buat apa malu kalau pakai yang biasa-biasa sahaja. Kalau orang yang bekerjaya, nak pakai yang mahal2 lantak merekalah sebab mereka ada duit. Tapi bagi student? Aku rasa tak perlu pakai yang mahal2 sangat lagi2 guna duit mak ayah. Tapi itulah penyakit remaja sekarang. Pakai smartphone sebab gaya. Sanggup menyusahkan mak ayah kerana nak gaya. Mungkin ada yang cakap "mahal2 kualiti tinggi". Ok sebenarnya apa-apa smartphone kalau original, guna tak ganas, guna untuk tujuan yang baik, InshaaAllah akan bertahan lama. Jadi, fikirkan semula apa tujuan kita pakai smartphone. Keperluan, kehendak, atau gaya? Renungkan..

     Oklah itu sahaja pada entri ini. Jadi fikirkanlah semula.. Ada lagi entri yang aku nak cakap tentang smartphone ni. Tapi tunggu.. Sebarang pendapat boleh share kat komen eh.. 

p/s : Sambil tu promote smartphone sendiri.. hahahahahah


No comments:

Post a Comment

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..