Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Sunday, November 30, 2014

Bakat Masya Semakin Menyinar

Assalamualaikum wr. Apa khabar? Harap semuanya sihat sejahtera. Baiklah mungkin ada yang kenal dan ada yang tidak kenal siapa Masya ini. Bukan Marsya Milan tau. Bagi sesiapa yang mempunyai Astro di rumah, pasti akan mengenali bintang baharu yang semakin menyinar ini. Dan saya pasti sebenarnya semua orang tahu siapakah gerangan insan bernama Masya ini.

     Sedikit info mengenai Masya, nama sebenarnya Siti Nur Masyitah binti Mohd Yusoff, berasal daripada Kulim, Kedah dan baru berumur 14 tahun. Maka pada 2015 yang akan menjelma tiba ini dia akan menduduki peperiksaan PT3. Apa yang penting saya mendoakan agar Masya akan beroleh keputusan yang cemerlang nanti. 

     Awal kemunculannya di sebuah program kendalian Astro iaitu Ceria Popstar, kehadirannya memberikan nafas baru kepada lagu-lagu yang dipersembahkan oleh beliau. Apa yang dapat saya lihat dan dengar, lagu-lagu yang dibawa olehnya semasa dalam program tersebut dinyanyikan umpama lagu-lagu tersebut merupakan lagunya sendiri. Bukan calang-calang artis yang mampu melakukannya. Disamping itu, ramai yang mengatakan bahawa wajahnya sangat mirip dengan Fouziah Gous.


     Dalam program itu juga, Masya merupakan juara. Maka tidak hairanlah mengapa Masya semakin popular. Walaupun umurnya baru sahaja 14 tahun, namun bakatnya boleh menandingi artis-artis yang telah lama menapak di industri muzik tanah air seperti Najwa Latiff, Ainan Tasneem, dan lain-lain. Malah, sewaktu dia berduet dengan gurunya iaitu Hazama, sudah nampak keserasian dalam mendendangkan lagu yang dinyanyikan oleh mereka. Oleh itu, bakatnya memang tidak dapat disangkal lagi.

     Masya juga pernah beberapa kali masuk surat khabar dan pernah sekali menghiasi muka depan dalam akhbar Harian Metro di bahagian 'RAP - Rentak Artis Popular'. Saya sendiri beli akhbar itu dan saya simpan buat kenang-kenangan. 

     Selain menyanyi, Masya juga berlakon. Antara drama yang dilakonkan olehnya ialah drama Puasa Oh Puasa dan Raya Oh Raya yang disiarkan di Astro Ceria. Akan datang Masya akan muncul dalam telefilem 'Masya Alisya' yang menampilkan Masya sebagai pelakon utama dan juga akan disiarkan di Astro Ceria. Sejujurnya saya tidak sabar untuk menonton telefilem itu. 

Masya bersama Mus MAY tu. Saya pula pernah bergambar bersama Nash Lefthanded.

     Nak cerita lebih pun, semuanya sudah diketahui. Kehebatannya dalam bidang nyanyian sudah kita sedia maklum. Namun apa yang penting, bakat Masya semakin menyinar dan Masya mampu pergi jauh dalam bidang ini. Satu perkara yang sangat saya suka ialah penampilannya yang menutup aurat.

     Sebagai penutup, sejujurnya, jauh di sudut hati saya, sebenarnya saya teringin sangat nak berjumpa dengan Masya. Jika dahulu saya teringin nak berjumpa Nash Lefthanded dan ia tercapai, maka kali ini saya ingin berjumpa dengan Masya. Diharapkan satu hari nanti saya akan berjumpa juga dengan Masya. Mudah-mudahan.. :D

     Baiklah saya sertakan video konsert Kemuncak Ceria Popstar. Pada ketika ini Masya menyanyikan lagu 'Teman Bintang' yang merupakan single Masya yang pertama.



p/s : Sahabat kata, jadilah artis, barulah boleh jumpa. Tetapi saya pula kata, artis bukan bidang saya. Tiada bakat pun dalam nyanyian atau lakonan.. Bidang saya InshaaAllah dalam bidang bisnes dan motivasi.

Saturday, November 29, 2014

Percaya Atau Tidak Proton Kini Setanding Honda?

Assalamualaikum wr semua. Apa khabar? Harap semuanya sihat sejahtera. Baiklah pada hari ini saya nak bercerita sikit tentang Proton. Alaahh kereta keluaran Nasional yang orang suka kutuk tu laa. Seringkali kita baca di blog-blog, laman sosial yang mengutuk dan mencaci kereta keluaran Proton. Ada sahaja perkara yang dikutuknya. 

     Namun sedar atau tidak, kereta keluaran Proton sebenarnya hampir menandingi Honda? Kita tak perlu lihat kereta keluaran lama, kita lihat kereta keluaran baharu seperti Proton Preve, Proton Suprima, dan Proton Iriz. Ketiga-tiga kereta ini merupakan kereta global yang jauh lebih hebat berbanding keluaran yang lain. Sepatutnya kereta keluaran terkini ini mampu menutup mulut orang yang 'bermulut longkang' yang suka menghina ciptaan orang lain. 



     Proton Iriz. Baru sahaja dilancarkan. Namun ia mendapat sambutan yang agak menggalakkan. Cuma pengeluarannya yang sedikit lewat berbanding Perodua Axia menyebabkan kereta ini sukar sikit untuk dipasarkan. Namun kereta ini merupakan salah satu kereta yang bakal menjadi pencabar kuat Perodua Myvi. Percaya atau tidak bagi penganalisis kereta, mereka mengatakan bahawa Proton Iriz ini mampu menyaingi HONDA JAZZ dari segi teknologi yang dimuatkan dalam kereta ini. Oleh itu mengapa perlu mengutuk kereta keluaran Proton lagi?


     Proton Preve. Sudah agak lama dilancarkan dan sudah bersepah di jalan raya di Malaysia ni. Kereta ini merupakan salah satu kenderaan global yang agak popular di Australia dan Britain. Kereta ini merupakan sebuah kereta Segmen C setaraf Honda Civic. Teknologi kereta ini usah kita pertikaikan lagi. Jika tidak mampu membeli Honda Civic, belilah Proton Preve. Sahabat saya memiliki sebuah Proton Preve dan saya pernah beberapa kali menaiki kereta ini. Ketika saya berada dalam kereta ini, seolah-olah saya berada dalam kereta Honda. Dia sudah lama pakai kereta ini dan TIADA MASALAH berkenaan power window la ape la.. TIADA..!! Kereta dia juga sudah mempunyai milleage yang tinggi kerana selalu bergerak tapi tidak berlaku masalah-masalah yang dihadapi oleh beberapa kereta lain termasuk Honda dan Toyota. Jadi kenapa perlu mengutuk Proton lagi?





     Proton Suprima. Atau lebih dikenali sebagai Proton Preve Hatchback. Seperti Proton Preve, namun ada ada sedikit penambahan yang dimuatkan dalam kereta ini. Ia tetap kereta yang hebat sama seperti Proton Preve. Cuma jujur saya mengatakan bahawa saya tidak berminat dengan keluaran Proton yang ini. Meskipun saya tidak minat, tetapi saya tidak mengutuk teknologi yang terdapat dalam kereta ini.


     Mungkin orang kutuk Proton kerana harganya yang mahal. Ada sebab mengapa mahal. Disamping cukai-cukai yang dikenakan, ia membantu industri kereta terpakai untuk memasarkan kereta terpakai yang masih boleh digunakan. Jika semua kereta baharu termasuk kereta import dijual murah, secara tidak langsung industri kereta terpakai mengalami kemerosotan yang agak teruk dan menyebabkan kereta terpakai tidak laku dan dibiarkan begitu sahaja. Jika begitu, bagaimana pula pekerja yang bekerja di syarikat kereta terpakai? Maka ia akan menjejaskan ekonomi negara yang tak berapa nak kaya ni. Nak harapkan minyak, minyak kita tidak sebanyak minyak di negara Arab. 

     Percaya atau tidak di negara Jepun, kereta barang keluaran Nasional mereka dijual dengan harga yang lebih mahal berbanding barangan import? Maka ia mungkin termasuk dalam golongan kereta. Bukan saya yang kata tetapi bapa kepada sahabat saya yang dahulu belajar di negara Jepun kata. Hal ini kerana rakyat Jepun memandang tinggi barangan keluaran mereka. Tapi rakyat Malaysia, nak murah je macam kereta kita ni sampah. Beruntunglah bahawa kereta nasional kita masih diharga mampu milik. Bak kata Tun M, nak kereta murah, kita boleh buat tapi jalan 3 atau 4 batu kemudian rosak. 

     Satu lagi orang komplen berkenaan Power Window. Beb itu kereta Proton yang lama boleh la cakap. Tapi ia tidak berlaku pada kereta keluaran terkini. JIKA ADA sekalipun ia hanyalah kes terpencil tidak seperti yang dahulu. Kalau kerja main tingkap memanglah rosak. 

     Oklah setakat ini sahajalah yang ingin saya sampaikan. entri akan datang saya akan cerita tentang barang mahal dengan masyarakat melayu masa kini. Tapi masih berfokuskan Proton. Nak tahu apa yang saya ingin ceritakan? Tungguuuu dan jadilah sebahagian daripada follower saya di blog dan laman facebook.

p/s : peminat Proton tapi menggunakan Perodua Kembara. :)

    

Wednesday, November 26, 2014

Jangan Memandang Rendah Pra U / Form 6

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Harap semuanya sihat sejahtera.. Baiklah hari entri ini ditulis ialah merupakan hari terakhir saya menghadapi peperiksaan penggal 3 Pra Universiti. Tinggal tunggu keputusan sahajalah nanti. Mudah-mudahan keputusan yang bakal diterima nanti akan menggembirakan hati semua orang dan dapat menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

     Pra Universiti? Apa tu? Mesti ramai di antara kita yang tidak tahu apa itu Pra U. Tapi semua orang tahu apa itu form 6. Baiklah sebenarnya Pra U ini merupakan nama baharu bagi form 6. Hal ini kerana di Pra U, pembelajarannya mengikut sistem penggal iaitu sistem yang sama seperti di universiti. Oleh itu, Sebanyak 3 kali peperiksaan yang bakal diambil oleh pelajar Pra U.

     Pra U juga merupakan salah satu institusi yang SETARAF dengan diploma, matrikulasi dan asasi. Pakaian pun hanya memakai smart casual. Tiada lagi baju sekolah. Sebab itulah mengapa dinamakan Pra U. Satu lagi, Pra U kini sudah ada kolej sendiri. Tapi di peringkat permulaan sikit la. Jadi masih banyak lagi pelajar Pra U ditempatkan di Sekolah Menengah. Tapi itu tidak menjadi masalah kerana Pra U tetap penuntut IPT. 


     Cuma bagi sesetengah masyarakat la, mesti akan memandang rendah Pra U ni. Ayat-ayar seperti "orang tak pandai je masuk form6", "tak dapat universiti la tu", "membazir masa la masuk form6", dan sebagainya sangat banyak diperkatakan oleh masyarakat. Seolah-olah Pra U ni merupakan institusi 'low class".

     Sebenarnya, sesiapa yang masuk Pra U ni akan lebih dipandang oleh masyarakat yang berpendidikan tinggi. Hal ini kerana Pra U bukan sekadar belajar akademik, tapi belajar menjadi insan yang lebih matang, lebih berani, lebih gemar untuk bersuara, mengeluarkan pendapat dan sebagainya. Disamping itu peperiksaan Pra U merupakan antara peperiksaan yang tersusah di dunia. Kalau tak silap ketiga paling susah. Jadi, pensyarah universiti akan memandang tinggi pelajar Pra U. Jadi, jangan pandang rendah pada Pra U.

     Kesimpulannya, jangan memandang rendah Pra U ni kerana Pra U ni setaraf institusi pengajian yang lain. Orang cakap rugi masa masuk Pra U. Tapi sebenarnya ia menjimatkan masa. Tapi orang yang betul-betul nak belajar sahaja boleh masuk Pra U. Sebab kalau sekadar nak cuba-cuba, baik lupakan. Jadi, bagi sesiapa yang berada di alam Pra U, berbanggalah dengan institusi pengajian ini dan belajarlah dengan bersungguh-sungguh.

Sunday, November 23, 2014

Beberapa Ciri Orang Bersikap Negatif

Assalamualaikum wr. Seperti biasalah saya lama tidak mengemas kini blog saya ini. Cuma saya baru sahaja menukar wajah blog saya ini agar saya dapat menggunakan 'header' saya yang sangat cool itu.. Alamak terpuji diri sendirilah pulak. Tapi apa pun banner saya tetap cantik. Saya reka sendiri. Walaupun gambar kiri kanan nampak macam sikit senget, tapi tak nampak sangat.


     Baiklah saya bukan nak cerita tentang header. Tapi saya nak berkongsi sedikit pendapat saya berkenaan ciri orang yang negatif ini. Semua orang tahu apa benda negatif tu iaitu perkataan berlawanan bagi positif. Semua orang tahu kalau dah namanya negatif, ianya sesuatu benda yang kurang elok. Ok kita tidak bercakap mengenai bateri. 

     Orang yang negatif ni sangat ramai. Berada di sekeliling kita. Malah, mungkin kita juga tergolong dalam golongan yang negatif. Saya tidak menuduh sesiapa tapi tepuk dada tanya selera. Masing-masing lebih mengenali diri masing-masing sama ada bersikap positif atau negatif. Daripada saya merapu panjang, baiklah saya kongsikan pendapat saya berkenaan tajuk entri saya ini. Sebelum itu jom kita dengar lagu 'Teman Bintang" nyanyian Masya.





1. Antara ciri orang yang negatif ini ialah dia suka menilai keburukan orang lain. Percaya atau tidak kebanyakan daripada kita yang sangat suka menilai keburukan orang lain. Kadang-kadang saya sendiri ada menilai orang lain. Namun saya berfikir semula, buat apa nilai keburukan orang lain sedangkan diri kita sendiri tidak kita betulkan. Jadi sekarang ni sejak saya masuk ke alam Pra Universiti, saya lebih banyak berfikir apa yang saya lakukan. Saya cermin diri saya semula dan saya berusaha positifkan minda saya. Jadi, saya menyeru agar pembaca semua usahlah kita suka menilai orang lain, tapi nilailah diri kita sendiri.

2. Seterusnya ialah dia suka mencari salah orang lain atau menganggap perbuatan orang lain itu sentiasa salah. Perkara ini banyak sangat saya jumpa dekat laman sosial berkaitan dengan politik. Tidak kisah mana-mana parti sekalipun tapi penyokong parti masing-masing bertikam lidah menyalahkan pemimpin. Menjadi 'keyboard worrior'. Sepatutnya perkara ini tak berlaku. Sepatutnya sebagai rakyat kita mestilah bersikap lebih rasional. Usahlah bertikam lidah sebab ia tidak memberi sebarang manfaat. 

3. Malas berusaha. Jika dilihat sekeliling, sangat ramai orang yang malas hendak berusaha meningkatkan diri. Meningkatkan ekonomi diri. Mereka hanya bekerja makan gaji. Bila berlaku inflasi dah bising. Kalau merungut itu perkara biasa, tapi sekarang ini sudah ke tahap caci maki, mengeluarkan kata-kata kesat, dan sebagainya. Malu kita sebagai orang melayu saling bergaduh sesama sendiri manakala bangsa bukan melayu bersatu padu. Biar kita berlainan fahaman politik, tetapi, kita sebagai manusia hendaklah sentiasa memajukan diri kita untuk kehidupan yang mendatang. Buatlah bisnes sampingan ke apa ke. Jangan sibuk nak berdemo, buang masa!

4. Sentiasa mempunyai perasaan hasad dengki. Inilah penyakit yang paling bahaya dalam masyarakat kita. Tak boleh tengok orang lain senang, dia mesti nak dengki. Apa guna kita mendengki orang? Daripada kita mendengki, elok kita berusaha. Kita ni sebagai manusia boleh berjaya. Tak kisah la dalam pelajaran ke pekerjaan ke, asalkan kita bersikap positif dan rajin berusaha, InshaaAllah kejayaan milik kita. 




     Cukup sampai sini sahajalah coretan saya. Empat point pun dah kira banyak. Saya takut tiada orang yang nak baca. Saya harap ada yang akan membaca entri ini kerana ini pendapat saya sebagai seorang pelajar. Sebenarnya ada banyak lagi. Tapi cukup empat point. Sebab ini pun dah cukup panjang bagi saya. Apa pun kita renungkan semula, adakah kita ni bersikap positif atau negatif? 

     Sama-samalah kita memperbaiki diri kita agar kita menjadi insan yang positif. Oleh itu, saya menggunakan tagline baru diri saya iaitu "Sentiasa Positif..!!" 

p/s : Komen anda amat diperlukan.

Sunday, September 28, 2014

Fakta Yang Membuatkan Seseorang Untuk Menjauhi Babi

Assalamualaikum wr. Apa khabar semua pembaca? Harap semuanya sihat-sihat belaka. Baiklah hari ini aku ingin menulis satu entri pendek berkenaan info tentang babi atau nama sopannya khinzir. Semua tahukan binatang takde leher ni haram bagi yang beragama Islam. Sebenarnya ada sebab pengharaman babi ni yang akan membuatkan korang geli dan nak muntah.. Tanpa membuang masa, aku teruskan dengan menyenaraikan perkara yang membuatkan korang geli dengan babi ni.



  1. Babi adalah haiwan yang kerakusannya dalam makan tidak dapat ditandingi haiwan lain. Babi makan semua makanan di hadapannya. Jika perut babi telah penuh atau makanannya telah habis, babi akan memuntahkan isi perutnya dan memakannya lagi untuk memuaskan kerakusannya. Muntah pun dia nak makan.
  2. Babi memakan semua yang boleh dimakan di hadapannya. Memakan segala kotoran yang ada di hadapannya, sama ada kotoran manusia, haiwan atau tumbuhan, bahkan memakan kotorannya sendiri, hingga tidak ada lagi makanan yang boleh dimakannya. 
  3. Babi mengencingi kotorannya dan memakannya kembali jika kotoran itu berada di hadapannya.
  4. Babi memakan sampah, benda yang busuk, dan kotoran haiwan.
  5. Babi adalah satu-satunya mamalia yang memakan tanah, memakan dalam jumlah yang besar dan dalam waktu yang lama.
  6. Kulit orang yang memakan babi akan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan.
  7. Kajian ilmiah moden di dua negara Timur dan Barat, iaitu China dan Sweden menyatakan bahawa daging babi merupakan penyebab utama kanser anus dan kolon. Peratusan penderita bagi penyakit ini di negara-negara yang penduduknya memakan babi, meningkat secara mendadak. 

     Itu sahajalah yang dapat aku kongsikan. Sebenarnya banyak lagi fakta lain. Tapi fakta ni aku ambil daripada buku pengajian Syariah aku. Diharapkan info ini bermanfaat dan kalau ada sahabat baik yang bukan Islam tu suka makan babi, ceritakan kat mereka benda ni dengan baik2.. Sebab babi tidak elok untuk dimakan.. 

Sumber :
 'Implementasi Hukum Qurani'. 
Dikarang oleh : Mohd Asmadi Yakob, Abd Rahim Md Arshad, Abd Rashid bin Zainal.


Friday, September 19, 2014

(Wajib Baca) Menerusi Penulisan Kita Belajar

Assalamualaikum wr.. Apa khabar semua? Harap semuanya sihat-sihat belaka. Pada bulan ini, inilah entri kelima yang aku tulis. Empat entri sebelum ni ada yang aku tulis perbandingan antara 2 buah kereta, smartphone, sikap orang melayu, dan punca kerosakan remaja. Entri-entri ini telah mendapat beberapa komen yang positif dan negatif. Aku terima dengan hati yang terbuka kerana aku masih belajar. Cuma part negatif tu kena bidas balik dengan aku la. 

     Dua buah entri telah berjaya menambahkan pelawat blog ini hanya dalam masa 2 hari kerana dalam masa 2 hari inilah aku mendapat lebih 200 pelawat. Kebiasaannya apabila blog aku tidak dikemaskini, purata pelawat yang mengunjungi hanyalah sekitar 20 hingga 30 orang. Namun entri yang ketiga kurang mendapat kunjungan. Mungkin topik yang tidak menarik. Tapi tak mengapa asalkan aku menulis.


     Sepanjang aku menulis entri dalam minggu ini, hanya seminggu sahaja banyak feedback yang aku peroleh daripada sahabat-sahabat di laman sosial facebook. Ada dari kalangan mereka yang menyokong apa yang aku tulis, ada yang tak sokong, dan ada yang memberi pendapat mereka. Namun aku tertarik dengan pendapat seorang senior aku yang sangat bagus dan perlu dipraktikkan dalam kita berblogging.

     Dia memberikan pendapatnya tentang entri aku yang berkaitan dengan smartphone dan remaja. Agak2 entri yang mana? Entri yang sebelum ni juga sebenarnya. Beliau memberikan pendapat bahawa bukan kerana smartphone yang menyebabkan masalah kerosakan remaja. Kalau ada pun cuma sekitar 5-10 peratus sahaja punca daripada smartphone. Hal ini kerana sebelum adanya smartphone itu sendiri sudah banyak berlakunya masalah sosial dalam kalangan remaja. 

     Jika aku fikir semula, betul apa yang dia katakan. Bukan smartphone punca segalanya. Cuma apa yang aku maksudkan ialah smartphone adalah salah satu punca. Namun berdasarkan penulisan aku pada entri tersebut menampakkan aku terlalu menyalahkan smartphone. Hal ini bermaksud aku perlu menambah baik seni penulisan aku agar lebih berfokus kepada apa yang dimaksudkan dan lebih ilmiah. 

     Selain itu, dia menambah jika aku ingin menulis blog, tulislah blog dengan gaya ilmiah setaraf dengan taraf aku sebagai pelajar Pra Universiti. Hal ini penting kerana penulisan kita mencerminkan keperibadian kita. Namun, aku akui, penulisan aku sebelum ini lebih kepada penulisan yang santai atau terlebih santai dan bersifat emosi. Jadi, ia tidak langsung melambangkan tahap aku sebagai pelajar Pra Universiti. Oleh itu, pada entri yang akan datang aku perlu menulis entri dengan lebih berhemah dengan gaya yang lebih sesuai dengan tahap aku. 

     Aku sangat berterima kasih kepada senior aku kerana memberikan pendapatnya yang sangat bernas untuk aku memperbaiki mutu penulisan aku. Kita sebenarnya perlu mendapatkan kawan yang boleh menegur setiap silap kita agar kita tidak mengulangi kesilapan tersebut di masa akan datang. 


     Nampak tak? Sebenarnya daripada penulisanlah kita belajar benda-benda baharu. Apa yang kita belajar bukan hanya belajar bagaimana kita nak menaikkan blog apa semua, tapi sebenarnya dapat mengajar kita agar lebih berhemah dalam menulis sesuatu entri. Teguran-teguran yang kita terima sepanjang kita berblogging ini haruslah kita mengambilnya daripada sudut yang positif untuk kita memperbaiki penulisan kita.

     Sebenarnya, bukan hanya dalam dunia blogging sahaja, malah dalam penulisan biasa sekalipun kita perlu sentiasa memandang teguran orang lain itu dengan serius untuk kita perbaiki mutu penulisan kita. Hal ini kerana kita menulis untuk orang baca, bukan untuk kucing baca. Jadi, jika kita mendapat teguran, janganlah kita mudah melatah dengan membidas balik apa yang ditegur itu. 


     Cuma, aku harap sangat tiada lagi golongan yang menegur dengan cara mengutuk orang yang ingin mereka tegur. Kutuk-mengutuk ini bukanlah cara yang betul untuk menegur seseorang. Tegurlah dengan ilmu yang kita ada seperti senior aku. Beliau menegur aku dengan penuh berhemah diselitkan sekali dengan fakta-fakta yang dia tahu yang mungkin aku terlepas pandang. Teguran seperti ini yang aku pinta. Akhir kata, menulislah untuk mendapatkan lebih ilmu pengetahuan. Bukan menulis hanya sebagai meraih populariti ataupun duit tepi menerusi iklan-iklan di blog yang menyakitkan hati itu. 



Wednesday, September 17, 2014

'kuno'kah Pemikiran Orang Melayu?

Assalamualaikum wr. Apa khabar semua. Cuti-cuti sekolah ni aku ada banyak masa untuk update blog. Kalau sebelum ni aku memang busy sahaja. Masa cuti raya pulak sibuk beraya sakan. Well, kat Johor memang raya sebulan. Itu standard. Oklah entri ini aku nak cakap sesuatu yang agak serius. Bukan agak serius tapi memang serius. Jadi bahasa aku mungkin agak pedas bagi aku.

     Kunokah pemikiran orang melayu ni? Apa penyebab pemikiran orang melayu ni kuno? Kenapa cakap pemikiran melayu ni kuno? Ini persoalan yang bermain difikiran aku sejak entri sebelum ini tersiar. Memang aku berfikir sedalam-dalamnya. Setelah aku fikir, kaji, dan membaca pandangan tokoh-tokoh terkemuka, maka terdetik pada hari ini aku nak cakap pasal pemikiran orang melayu ni.


     Kunokah pemikiran orang melayu? Baiklah jawapan aku berbunyi begini, pemikiran orang melayu ni ada segelintir yang kuno. Bukan semua tapi segelintir. Nak tahu tak sebab apa aku cakap macam ni? Sebabnya segelintir orang melayu yang kuno ni berfikiran kuno sebab diorang cakap tak nak fikir dengan rasional. Apa sahaja kenyataan orang lain, tanpa fikir atau kaji dengan lebih dalam terus hentam orang itu.

     Contoh mudah macam ni. Cikgu cakap, "apa nak jadi dengan kamu semua ni? Buku yang sekolah bagi pinjam awak conteng2. Awak tak hargai langsung buku yang sekolah bagi pinjam". Ok cikgu cakap dekat sebilangan pelajarnya yang degil di sebuah kelas. Tapi ada pelajar yang tak conteng buku terasa dan marah dekat cikgu tu. Padahal dia tak buat apa-apa pun. Itu contoh simple. 

     Ada lagi contoh lain. Tapi aku harap korang boleh fikir contoh-contoh yang lain tu. Aku sebenarnya pelik. Kenapa masih wujud golongan yang cetek akal macam ni? Setiap apa orang cakap yang bagi dia tak ok, terus kritik, terus hentam, terus maki. Kenapa golongan sebegini tidak menggunakan akal mereka yang waras itu untuk berfikir apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh seseorang melalui penulisan seseorang itu. Kenapa mereka tak nak kembangkan pemikiran mereka untuk berfikir dengan lebih positif sedangkan mereka semua ini terpelajar? 

     Orang macam ni la yang sebenar-benarnya kuno. Otak tak nak berkembang. Tahu nak hentam seseorang. Tak nak langsung fikir apa yang positif, apa mesej tersirat. Macam mana melayu sendiri nak maju kalau diri tu hanya nak cari salah orang, tak nak fikir positif? Macam mana nak maju? Aku sendiri orang melayu tapi aku sedih dengan bangsa aku sendiri. Bangsa yang digelak-gelakkan oleh bangsa asing. Sebab apa? Sebab sikap orang melayu itu sendiri. 

     Apa salahnya kalau orang melayu ni melihat sesuatu kenyataan, sesuatu pendapat oleh sesiapa, difikirkan dahulu apa maksud tersirat. Kalau perkara itu salah, ditegur secara baik? Perlukah kutuk seseorang itu dengan perkataan yang tak elok? betullah kata Tun Dr, Mahathir, orang melayu ni malas nak fikir. Tahu nak menghentam sahaja.


     Terkejut orang di atas ini. HAHAHA.. Entri ni aku tulis kerana ada seseorang menghentam aku di Facebook tentang entri yang sebelum ini. (Sila tekan link). Dia seolah-olah tak faham apa yang aku cuba sampaikan dalam entri tersebut. Dia kata pemikiran aku ni kuno sebab aku cakap kerana smartphone remaja rosak. Baiklah kat sini aku nak ceritakan maksud aku yang sebenarnya.

     Aku ada smartphone, ayah aku pun ada, ustaz dan ustazah juga ada, malah pendakwah bebas pun ada teknologi ini. Smartphone ni bagus untuk semua orang kerana perhubungan menjadi semakin mudah. Nak mencari maklumat pun mudah. Hakikatnya, smartphone ni merupakan teknologi yang sangat berguna untuk setiap orang khususnya remaja. TAPI, ADA SEGELINTIR yang menyalahgunakan smartphone ini. Mereka menggunakan smartphone ini untuk kegiatan yang tak baik, mempengaruh orang lain agar buat dosa. menyebabkan iman seseorang itu goyah dengan mengupload gambar yang bukan-bukan. Inilah maksud aku kerana smartphone, remaja rosak.

     Aku tak cakap semua remaja rosak kerana smartphone. Banyak lagi punca lain. Tapi smartphone merupakan salah satu punca. Memang baik buruk seseorang itu berdasarkan iman masing-masing. Namun, jika iman tu lemah, maka syaitan pun berusaha menyesatkan manusia dengan apa yang mereka suka. Remaja sekarang suka smartphone. Jadi syaitan menyesatkan remaja dengan menggunakan smartphone. 

     Sekali lagi aku cakap tak semua, tapi segelintir. Aku tak salahkan smartphone sebab dia bukan bernyawa pun. Aku salahkan individu yang menyalahgunakan smartphone. Aku harap korang faham apa yang aku maksudkan berkenaan entri yang sebelum ini. Aku tak cakap semua tapi segelintir. Setakat ini sahajalah entri aku ini. Aku cuba gunakan gaya bahasa yang lebih sesuai. Aku harap korang sebagai pembaca faham apa yang aku cuba sampaikan pada entri ini. Sekian, Assalamualaikum.

TAK SEMUA TAPI SEGELINTIR..!!!


Monday, September 15, 2014

Perbandingan Antara Proton Iriz dan Perodua Myvi Extreme

Assalamualaikum wr. Apa khabar semua? Semoga sihat-sihat semuanya. Baiklah pada hari ni aku nak cerita sikit la tentang kereta ni. Err bukan cerita sangat la.. Tapi lebih kepada penilaian dan perbandingan antara 2 buah kereta. Baiklah pada hari ini aku nak buat sedikit review antara Proton Iriz yang bakal dipasarkan pada 25 September dan Perodua Myvi yang sememangnya kegilaan rakyat Malaysia..

     Kedua-duanya datang daripada segmen B iaitu kereta kompak. Kesimpulannya kereta yang sangat praktikal untuk digunakan di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Johor Bahru. Dapat tukar dengan Perodua Kembara aku tu pun bagus jugak. Lagi apa lagi persamaan kereta ni ek? Entahla...

     Ok. seperti yang kita semua sedia maklum, Perodua Myvi merupakan kereta yang paling laris beberapa tahun kebelakangan ni. Di mana-mana sahaja pasti akan ada pemilik Myvi. Aku pun pernah terfikir nak pakai Myvi ni. Tapi apakan daya, aku bukan mempunyai sumber kewangan nak pakai kereta sendiri. Tapi kereta ni sudah bertemu "buku dengan ruas" nampaknya apabila munculnya Proton Iriz. Jadi mari kita bandingkan antara 2 kereta ni.

(HIGHLIGHT) : Kereta yang dipilih ialah Proton Iriz 1.6 Executive dan Perodua Myvi 1.5 Extreme. Aku tak pilih Proton Iriz 1.6 Premium sebab bagi aku Myvi Extreme tak dapat nak lawan punya. 



1. KESELAMATAN
Banyak persamaan yang didapati dekat 2 biji kereta ni. Antaranya ada ABS + EBD + BA, ada 2 airbag (Iriz Premium ada 6), ada reverse sensor dan macam-macam lagi. Cuma, Proton Iriz mendapat pengiktirafan 5 bintang bagi anugerah ANCAP. Bukan calang-calang kereta dapat tau. Maknanya ada lagi benda canggih yang ada dekat Proton Iriz yang tiada dekat Perodua Myvi Extreme. Kereta Honda dan Toyota sendiri susah nak dapat pengiktirafan 5 bintang ni. Jadi pemenangnya ialah Proton Iriz..

2. LUARAN
Luaran bagi kedua-dua kereta ni tak dapat nak dibandingkan kerana bentuk luaran ni ikut citarasa individu. Jadi bagi aku, kedua-duanya cukup cantik. Cuma yang bezanya Proton Iriz mempunyai Lampu LED yang apabila hidup sahaja kereta, benda tu pun nyala sekali. Memang macam kebanyakan kereta Eropah la macam BMW, AUDI, etc..

3. DALAMAN
Dalaman dia pun tak banyak beza. Sama je.. Iyalah semua ada stereng, kerusi dan sebagainya. Reka bentuknya ikut citarasa individu. Tapi dalam Proton Iriz, ada WIFI.. Baeeekk tak? Tapi yang 1.3 punya takdela.. Jadi pemenangnya sekali lagi Proton Iriz..

4. ENJIN
Kalau Myvi Extreme, enjin 1.5 betul tak? Kalau Iriz Executive 1.6. Walaupun enjin buatan Malaysia, namun dah terbukti anak tempatan mampu membuat enjin sendiri dan laju kereta boleh pergi. Jadi bangga la sikit dengan barang Malaysia..

5. PEMANDUAN
Aku tak pernah bawak 2 kereta ni. Tapi Aku dah naik Proton Preve. Memang sedap handlingnya. Jadi barang Proton memang sudah semakin maju dan berkualiti berbanding dahulu. Myvi pun oklah sebab ramai beli.. Mesti terbaik punya.. Sistem gear pulak Myvi extreme takde gear manual tapi Iriz ada. Cuma Myvi, ia pakai automatik macam kereta lain. Tapi Proton Iriz dia pakai gear CVT, lagi hebat berbanding automatik biasa. 

6. HARGA
Haaa ni benda yang paling best sekali iaitu harga. Orang suka cakap kereta Proton ni mahalkan? komplen sana sini. Jadi aku nak comparekan harga 2 kereta ni.. Baiklah kalau Proton Iriz 1.6 Executive harganya ialah antara RM55 ribu hingga RM58 ribu.. Bawah RM60 ribu la kiranya. Myvi Extreme ni lebih kurang RM61 ribu.. Jadi mana lebih murah? Spesifikasi sama lebih kurang je malah Proton Iriz ada lebih yang Myvi Extreme takde.. 

     Ok. Dah nampakkan sedikit perbandingan? Sekali lagi diulang jangan bandingkan dengan Proton Iriz 1.6 Premium sebab tak setanding Perodua Myvi 1.5 Extreme. Lebih kurang je pun kedua-dua kereta ni. Moralnya di sini janganlah kita suka kondem produk Proton. Sebab kereta Proton sudah semakin maju ok semakin maju tak macam dulu. Jadi jangan pertikaikan lagi kereta keluaran Proton. Itu sahaja sebenarnya nak sampaikan.. Aku bukan pandai sangat nak buat perbandingan. Dua-dua kereta aku tak pernah bawak. hehehehehe

p/s : Komen yang membina plis.. Aku tak nak komen yang komplen power window la ape laa.. Proton yang dulu bukanlah Proton yang sekarang.

Friday, September 05, 2014

Antara Keperluan, Kehendak atau Gaya?

Assalamualaikum wr.. Apa khabar semua? Aku baik-baik sahaja. Maklumla aku sekarang ni 2 3 entri lepas tu senyap.. Tiada masa la untuk aku update blog. Tapi tak mengapa tiap-tiap hari masih ada yang membaca blog ni.. Sebab terjumpa di encik Google.. Ok entri yang ini aku nak cerita tentang Keperluan, Kehendak atau Gaya. Korang semua mesti tahukan tentang 3 benda ni.. Baiklah aku spesifikkan supaya jadi lebih kecil. Sebelum itu aku nak cakap entri ini untuk remaja yang masih bersekolah dan tiada pendapatan.

     Apa yang aku nak cakap ialah penggunaan smartphone sebenarnya. Seperti yang kita semua sedia maklum, hampir setiap daripada kita mempunyai benda itu.. Alhamdulillah aku pun dah ada smartphone sendiri hasil daripada duit sendiri. Jadi yang murah2 sahajalah.. Aku beli pada 1 Ogos yang lalu. Ok. Remaja pada masa kini pun sudah ramai yang gunakan smartphone. Maklumlah dengan benda tu kita boleh layari Facebook, Twitter, WEchat, Instagram, Whatsapp dan berbagai lagi. Malah nak update blog pun boleh.

OK ni phone aku.. heheh (tp gmbr encik google)

     Ok kita cerita keperluan dia dahulu. Macam yang aku cakap sebelum gambar smartphone aku yang canggih ni tersiar, smartphone ni macam-macam kita boleh buat.. Sebenarnya apa benda yang aku sebut tadi tu dah jadi keperluan. Sebabnya nak menghubungi apa semua sekarang pakai benda tu je.. Lebih jimat. Cuma kalau tiada line, menangislah. Jadi memang sukarlah bagi siapa yang tiada smartphone ni.. Aku sebelum adanya smartphone ni mati akal aku nak hubungi kawan2. Bila aku dah ada benda ni alhamdulillah aku lebih mudah untuk berkomunikasi.

     Ok yang kedua ialah kehendak. Smartphone ni daripada keperluan boleh juga jadi kehendak. Sebabnya bukan apa, smartphone nak pakai yang mahal2.. Nak pakai Samsung Galaxy Note 3, Iphone 6, nak yang mahal- sahaja.. Tak pandang Asus Zenfone 4 ni.. Padahal Asus Zenfone 4 punya program setanding Samsung Galaxy S2. Kalau boleh nak pakai yang lagi canggih. Tapi fungsi tetap sama. Mungkin ada yang jenis RAM kecil jadi phone jadi tersangkut-sangkut. Itu adatla. Aku pun memilih phone yang RAM besar. Cuma persoalannya kenapa beli yang mahal sedangkan yang murah tapi fungsi sama sahaja? Sony punya smartphone pun agak berpatutan. Ini namanya kehendak. 

     Yang paling teruk sebab gaya. Tak kelas la pakai Asus Zenfone 4. Jenama tak terkenal. Pakai Iphone baru rare. Ini yang menjadi penyakit orang sekarang. Pakai smartphone sebab gaya. Kalau dia mampu, itu tiada masalah sebab mungkin dengan phone yang canggih jenamanya ada banyak game yang boleh main. Sedap nak main permainan di smartphone. Cuma ada yang kerana gaya, sanggup berhutang piutang. Kalau mampu berhutang pun masih boleh diterima sebenarnya sebab pakai duit sendiri.. 

Yang tak patutnya ialah kerana gaya, menyusahkan mak ayah.. Korang tau tak mak ayah kita sebenarnya tak perlu belikan anak-anak smartphone yang canggih2? Mereka tak wajib pun belikan semua benda ni. Tapi anak-anak masa kini selalu memaksa ayah mereka membelikan apa yang mereka mahu. Yang murah tak nak. Nak yang mahal je. Ingat duit tu datang dari langit ke apa? 


     Lihat balik apa gunanya smartphone untuk kita. Untuk alat perhubungan betul tak? Buat apa malu kalau pakai yang biasa-biasa sahaja. Kalau orang yang bekerjaya, nak pakai yang mahal2 lantak merekalah sebab mereka ada duit. Tapi bagi student? Aku rasa tak perlu pakai yang mahal2 sangat lagi2 guna duit mak ayah. Tapi itulah penyakit remaja sekarang. Pakai smartphone sebab gaya. Sanggup menyusahkan mak ayah kerana nak gaya. Mungkin ada yang cakap "mahal2 kualiti tinggi". Ok sebenarnya apa-apa smartphone kalau original, guna tak ganas, guna untuk tujuan yang baik, InshaaAllah akan bertahan lama. Jadi, fikirkan semula apa tujuan kita pakai smartphone. Keperluan, kehendak, atau gaya? Renungkan..

     Oklah itu sahaja pada entri ini. Jadi fikirkanlah semula.. Ada lagi entri yang aku nak cakap tentang smartphone ni. Tapi tunggu.. Sebarang pendapat boleh share kat komen eh.. 

p/s : Sambil tu promote smartphone sendiri.. hahahahahah


Saturday, May 24, 2014

Asal Usul Orang Melayu

Assalamualaikum wr kepada semua yang hadir di blog ini. Aku akan kembali semula berblogging kerana dengan cara berblogging aku boleh sampaikan ilmu. Oklah hari ni aku nak cerita sikit pasal SEJARAH ASAL USUL ORANG MELAYU..


     Seperti yang kita semua sedia maklum, terdapat beberapa pihak yang ingin memperjuangkan prinsip 'Malaysian Malaysia'. Aku tak pasti sangat apa benda tu. Yang aku tau ada pihak memperjuangkan agar status agama tidak diletakkan dalam kad pengenalan dan umur 18 tahun baru tentukan agama apa yang nak dianuti. Hal ini akan menyebabkan berlakunya penindasan terhadap melayu Islam.. Oklah daripada aku terus merepek panjang, di bawah ini huraian asal usul orang melayu.



BANGSA MELAYU.

(Sejarah sebenar Melayu seperti yang Disampaikan Ulama Muktabar tanpa bercampur dengan sejarah rekaan atau hasil kajian Penjajah, bukti Melayu-Islam Islam-Melayu, Makna Melayu, Syarat bergelar Bangsa Melayu)

Satu-satunya bangsa didunia yang apabila dinamakan oleh ulama' (Sheikh Abdullah Al-Qumairy, anak Murid Sultanul Auliya Ghaus ul Azam Syed Sheikh Muhyiddin Abdul Qadir Al-Jailani Q.S), Ketika menamakan bangsa ini, Beliau menyatakan syarat seseorang menjadi bangsa Melayu adalah WAJIB BERAGAMA ISLAM (AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH), DAN HIDUP CARA ISLAM. Jika tidak, GUGUR KALMAH MELAYU Keatas Mereka.


Petikan Ucapan Mufti pertama Tanah Melayu Syed Sheikh Abdullah Al Qumairi R.A:
" Kepada mana-mana org dari keturunan ini yg meninggalkan Agama Islam atau menerima Agama yg lain atau berpaling tadah kpd kefahaman nenek moyang yg dahulu (Dubar/Derdar) atau tidak lagi menerima pakai cara hidup Islam, di kala itu dengan sendirinya gugurlah kalimah melayu pd diri mereka itu."
( kitab Hadiqatul Azhar War Rayahin jilid 1, Al Alim Allamah Az Zaki Asy Sheikh Wan Ahmad Bin Sheikh Wan Muhammad Zain Al Fathani R.A, ulama tersohor bangsa Melayu di Makkah dan Nusantara)

Makna bagi Melayu ialah:-:
الرؤسأ سمو بذلك لأنهم ملأ بما يحتاج أليه
“ Pemimpin-pemimpin, dinamakan dengan demikian itu kerana pemimpin ini mereka mampu memenuhi hajat orang lain.” Lisanul Arab.
والملأ: ألخلق الملئ بما يحتاج أليه
“ Memiliki akhlak yang memenuhi keperluan orang lain. ” Imam Abu Manzur.
والملأ: الجماعة أشراف القوم
... “ Satu al jamaah, Bangsa yang mulia ”- Qamus al ma’ani.
والملأ : الأشراف من الناس
“ Manusia yang paling mulia di kalangan Manusia”- tafsir Qurtubi.
Bangsa ini dikenali sebagai “Islam Melayu, Melayu Islam” yang tidak boleh dipisahkan sama sekali iaitu mereka yang beragama Islam dan bermastautin disini atau orang-orang Islam dari rata-rata yang berhijrah dan bermastautin disini rata-rata dipanggil Melayu.

Sedemikian sejarah ini telah direalisasikan dan termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia 160(2), syarat untuk menjadi melayu wajiblah seseorang itu:-

1 Beragama Islam.

2 Bertutur di dalam bahasa melayu.
3 Berbudaya dengan budaya melayu.

Sejarah Melayu seperti yang dipegang dan sampaikan oleh Ulama Muktabar sepeti Almarhum Al Alim Allamah Asy Sheikh Muhammad Yusof Al-Kenali (Tok Kenali), Almarhum Al Alim Allamah Az Zaki Asy Sheikh Wan Ahmad Bin Sheikh Wan Muhammad Zain Al-Fathani R.A (Mufti berbangsa Melayu di Makkah Al Mukarramah) dan lain-lain Ulama Warisatul Anbiya yang Muktabar lagi :-

Sekitar kurun ke 10 dan 11 Masihi, Kumpulan berfahaman Syiah di Iran telah memulakan gerakan memburu dan menghapuskan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang berada di bumi Iran ketika itu. Golongan Sunni adalah dari kalangan suku kaum Kurdis (Kalahar) (1)





     Itulah serba sedikit sejarah asal usul orang melayu. Sebenarnya terdapat banyak cerita tentang asal usul orang melayu ini. Tapi biarlah korang tau yang asas ini. Berbanggalah kita sebagai orang melayu. Jangan jadi seperti pemimpin melayu yang berkata "Tinggalkan Ketuanan Melayu". 


JANGAN TERLALU TAKSUB KEPADA POLITIK YANG SAMPAI LUPA ASAL USUL ORANG MELAYU. 


x