Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Thursday, December 19, 2013

Tak Boleh Solat Sunat Bila.........

Assalamualaikum wr. Seperti yang kita sedia maklum, untuk mendapatkan lebih pahala dan mengelakkan daripada melakukan perkara yang sia-sia, antara cara yang boleh dilakukan ialah melakukan solat sunat. Antara solat sunat yang lazim kita lakukan ialah solat sunat hajat, solat sunat istikharah, solat sunat tahiyatul masjid, solat sunat tasbih dan berbagai lag isolat sunat. Namun begitu, ada perkara yang membuatkan kita tak boleh melakukan sebarang solat sunat. Perkaranya ialah..................................


JIKA ADA HUTANG SOLAT FARDU!!

Baiklah, di sini aku bagi penerangan serba sedikit tentang mengqada' solat fardu
>>>Menurut hukum syarak, setiap solat fardu yang ditinggalkan wajib diqada sama ada disebabkan lupa, tidur atau orang murtad yang kembali semula kepada Islam setelah murtad.
>>>Dari segi istilah fuqaha, qada adalah sesuatu (ibadah) yang dilakukan selepas berlalu waktu tunainya untuk mendapatkan sebagaimana yang sebelumnya dengan melakukannya secara qada atau mengerjakan semula ibadat-ibadat yang tidak sah, yang tertinggal atau sengaja ditinggalkan pada waktu-waktu yang lain.

     Solat kan sesuatu perkara yang wajib dilaksanakan.. Berdosa jika meninggalkannya. Jadi mengapa ditinggalkan ye tak?? Kalau dah perkara yang wajib pun tak nak buat, buat apa buat yang sunat. Fikirkan semula. 

     Kadang-kadang kita rajin buat solat sunat hajat ingin memohon sesuatu, selalu buat solat istikharah untuk tau sesuatu, dan macam-macam lagi. Tapi solat wajib kita buat tak? Kalau solat wajib pun ditinggalkan, buat apa lakukan solat sunat. Orang mungkin cakap aku ni cetek agama la apa la sebab solat sunat banyak fadhilatnya. Masalahnya kalau solat wajib pun tak buat, nak dapat fadhilat solat sunat macam mana?

     Sebenarnya jika kamu berhutang solat wajib, bukan tak boleh buat solat sunat. TAPI, qada' dulu solat wajib yang telah kamu tinggalkan.. Hitungkan seberapa banyak yang ditinggalkan dan berapa lama dah tinggalkan solat wajib. Qada' dulu.. Nak qada' solat ni ada berbagai cara. Selepas solat fardu boleh buat solat qada', tengah boring takde keje nak buat pun boleh buat, bangun tahajjud malam pun boleh buat.. Apa ada hal?? Dah yakin habis qada' solat, barulah boleh lakukan solat sunat. 

     Yang penting sekali kita bertaubat tak nak tinggal lagi solat fardu. Selepas solat, mohon doa pada Allah SWT agar diampunkan dosa kita dan terimalah taubat kita dan terimalah qada' kita. Ingatlah, 1000 kali solat sunat belum mampu menggantikan 1 solat fardu. Jadi, jika ada hutang tu langsaikanlah yee...

     Kesimpulannya, jika kita hutang solat fardu, ktia tak boleh lakukan solat sunat. Saya bercerita asasnya sahaja. Untuk mengetahui lebih mendalam, tanyalah guru yang benar, guru yang berpegang pada kitab-kitab muktabar Ahlussunnah Waljamaah. Saya tak boleh cerita lebih-lebih sebab saya juga masih belajar. 


p/s : Mungkin ada yang bertanya, "kalau solat sunat berjemaah tu macam mana pula? Itu penerangannya agak kompleks. Jadi perlulah bertanya pada guru yang benar, guru yang berpegang pada kitab-kitab muktabar. 

No comments:

Post a Comment

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..