Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Thursday, August 22, 2013

Berjumpa dengan Rasulullah SAW dan 4 Orang Sahabat

Assalamualaikum salam sejahtera semua.. Hari ini aku nak share sikit laa 1 video pasal seorang pelajar UIA yang dapat bertemu Rasulullah SAW dan 4 sahabat di dalam mimpinya. Sungguh bertuah pelajar itu.. Beliau sebenarnya ditimpa dugaan yang amat dahsyat.. Beliau di sihir kalau tak salah saya. Dia mendapat sakit yang amat dahsyat. Rasa sakitnya umpama ditikam-tikam badannya sehinggakan beliau tidak dapat belajar.. Jadi dia gunakan masa sepenuhnya dengan kudrat yang sangat sikit untuk mengambil wuduk untuk beribadat.

     Nak cerita lebih panjang tak syok laa kan.. Jadi aku rasa korang kena tengok video dalam 12 minit ni tentang pengalaman pelajar itu dapat berjumpa dengan Rasullullah dan 4 sahabat.. Subahanallah sungguh beruntung beliau..


     Saya harap semua dapat tengok video ni sampai habis kerana sesungguhnya video ini sangat-sangat-sangat interesting.. Bukan calang-calang orang dapat berjumpa dengan Rasulullah SAW..

     Kita lebih mengagungkan artis.. Tengok ajelaa artis K-POP semua kenal.. Tapi Rasulullah SAW kita kenal ke? Mudah-mudahan dengan video ini dapat memberi sedikit kesedaran kepada kita semua..

Monday, August 19, 2013

Best Sangat Ke Proton Suprima Ni??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Seperti yang kita semua sedia maklum, PROTON telah melancarkan sebuah lagi kereta baru yang bernama Proton Suprima S. Bentuknya lebih kurang Proton Preve, tapi jenis hatchback.. Nak bentuk lebih jelas tengok gambar kat bawah ni haaa...


     Cantikkan kereta ni? Dari jauh dah macam kereta buatan Jepun pun ada. Tapi persoalannya, best sangat ke kereta ni? Alah setakat kereta Proton bukan best sangat ye tak? Alahh kereta buatan proton ni semua mudah rosak.. Membazir jer beli proton ni.. Lebih bagus kereta luar daripada beli proton.. INI SEMUA ANGGAPAN ORANG YANG TAK BERSYUKUR dan SUKA MENJATUHKAN USAHA ORANG LAIN!! Orang macam ni tak layak duduk Malaysia!! 

     Aku sebenarnya pelik dengan RAKYAT MALAYSIA pada masa kini. Suka sangat kondem barangan buatan Malaysia. Apa yang tak ok Proton hah?? Proton ok ape?? Setiap keluaran pasti ada peningkatan. Sekarang ni pulak berkuasa turbo enjin Malaysia. Apa yang tak ok?

     Kawan aku dia pakai Iswara lama. Start jer kereta gegar2.. Tapi dia suka bawak Iswara. Sebab apa? Sebab Iswara tu kereta Malaysia. Korang sebagai rakyat Malaysia cukup-cukuplaa daripada merendah-rendahkan jenama buatan Malaysia. Sekurang-kurangnya Proton berusaha sedaya upaya mereka menghasilkan produk buatan Malaysia setanding negara luar.. Korang boleh buat apa? Buat pintu kereta pun tak reti nak kondem usaha orang lain.

     Jujur, aku tak pakai kereta Proton. Yelaa masih belajar. Ayah aku pengguna Honda MPV. Beli pun sebab masa dulu Exora belum keluar. Tapi keluarga aku pernah pakai Proton Wira. Ok jer kitorang pakai. Takdelaa rosak besar sangat pun. Setakat cermin tak boleh turun apa semua tu biasa laa. Ciptaan manusia. Diulangi, CIPTAAN MANUSIA!! Aku sendiri pun pakai Perodua Kembara. MASIH JENAMA MALAYSIA..

     

     Apa yang korang tak puas hati pasal Proton? Sebab mahal? eleh mahal beli kereta luar boleh pulak. Kereta Malaysia cakap mahal la apelaa.. Sebab mudah rosak? Para pembaca sekalian, kita ni manusia biasa. Diulangi, MANUSIA BIASA!! Tidak ada benda dekat dunia ni kita boleh buat dengan sempurna. Pasti ada kelemahan. Pembuat kereta tu dah cuba sedaya upaya buat barangan berkualiti. Sebarang kerosakan tidak boleh nak elak. 

     Apa lagi? Sebab Proton macam tin milo? Korang tak belajar Fizik ni..  Lagi pun kita bawak kereta ni untuk kemudahan ke untuk kemalangan? Fikir la sikit. Apa lagi? Sebab proton tak bagus macam kereta luar? Aku tengok ok jerr. Proton Saga yang paling lama tu pun gah berada di jalan raya. Siap boleh buat racing. Apa yang tak bagus?

     Kesimpulannya orang yang duk kutuk Proton ni semua merupakan golongan yang mempunyai mentaliti yang amat rendah. Suka menghina ciptaan orang lain sedangkan diri sendiri tak mampu nak buat benda tu. Macam jugak Proton Suprima ni. Orang masih kutuk cakap kereta ni tak bagus la ape la lebih baik beli vios laa.. Weyy kalau korang tak nak beli kereta proton, janganlaa kutuk proton. Berbangga la sikit barangan buatan Malaysia. Sekurang-kurangnya Malaysia merupakan negara asia tenggara dan negara Islam pertama yang mampu cipta kereta sendiri.

     Oklah di bawah ini merupakan Spesifikasi Proton Suprima S. Aku dah membebel panjang-panjang baru nak tunjukkan spesifikasi Proton Suprima.. Tapi apa yang paling penting, PROTON SUPRIMA S SETANDING KENDERAAN BERJENAMA LUAR NEGARA!!




KENYATAAN : JANGKA HAYAT SESEBUAH KENDERAAN BERGANTUNG KEPADA CORAK PEMANDUAN. DIULANGI, CORAK PEMANDUAN!!!



Monday, August 12, 2013

Izinkan Saya Berzina Dengan Anak Pakcik

Assalamualaikum. Izinkan saya berzina. Ayat ni merupakan satu ayat daripada satu dialog yang aku baca dekat pesbuk. Kenapa ayat ni yang keluar? Apehal ayat ni kurang ajar sangat? Ayat ni boleh mengundang kontroversi tau tak?? Apehal berani sangat keluarkan ayat ni??

     Saja aku pilih ayat ni untuk tajuk entry sebab gempak sikit. Ok sebenarnya aku nak cerita pasal Antara Pernikahan, hantaran dan Zina. Ok. Negara Malaysia terkenal dengan budaya dan adat resam turun-temurun. Hal ini termasuk juga dalam bab nikah kahwin. Nak kahwin jer mesti kena ikut adat melayu.. Hantaran mahal-mahal, buat kenduri besar-besaran apa semua..

     Zaman sekarang ni nak kahwin perlukan belanja yang besar. Hantaran tak cukup 10 ribu. Majlis kenduri lagi nak yang grand2. Paling tidak pun 10 ribu. Belum sewa pelamin, sewa baju apa semua lagi. Semua serba-serbi mahal. Ibu bapa gadis pulak letak mas kahwin mahal-mahal. Macam jual anak pun ada. Sebab itulah banyak kes penzinaan pada masa kini. Yelah nak kahwin tak cukup duit tapi nafsu membuak-buak.

   

     Oklah daripada aku merepek lebih panjang, aku nak share cerita ni kepada semua. Cerita ni berbentuk dialog jadi senang sikit nak difahami. Diharapkan cerita ni sedikit sebanyak menyedarkan orang melayu tentang perkahwinan ini.. Agak panjang tapi harap dapat baca sampai habis terutamanya pembaca yang ada anak perempuan!!


CERITA BERMULA DI SINI

Gadis : Masuk lah dulu, jumpa dengan ayah saya
Teruna : Boleh ke?
Gadis : Masuk je lah, saya nak siap

Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama. Pintu yang siap terbuka mengaluka-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna : Assalamualaikum.
Bapa G : Waalaikumusalam.

Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis : Mari, duduk kat kerusi
Teruna : eh.

Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis. Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa G : nak jalan kemana hari ni?
Teruna : Bandar je cik, dia nak carik barang katanya. Barang apa tak tau lah saya
Bapa G : oh..
Teruna : ??

Hampir 5 minit senyap tanpa suara. Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering. Si teruna senyum kelat.

Ibu G : minum la ni sikit. Kamu sudah sarapan?
Teruna : ehh. Sudah cik. Terima kasih.
Ibu G : kamu malu-malu pula dengan kami.
Teruna : segan cik. Hehe
Bapa G : bila kamu nak hantar rombongan?
Ibu G : eh. Apa ayahnya ni?
Teruna : ehh. Duit takde lagi. Hehe
Bapa G : kamu bawa anak kami kehulu-kehilir. Apa orang kata nanti
Teruna : (eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit
Bapa G : boleh takda masalah
Teruna : pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?
Bapa G : kalau boleh 20 ribu
Ibu G : ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh acik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni
Teruna : Berapa tu cik?
Ibu G : dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 keatas pihak lelaki
Teruna : (amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa.. 25 ribu. Mana nak dapat, aduh) Tingginya acik, tak boleh rendah lagi ke?
Bapa G : itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit. Nak grand-grand camtu.

Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu. Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna : nak Tanya lagi, kenapa anak acik tak pakai tudung?
Bapa G : itu kenalah Tanya maknya
Teruna : (ehh. Boleh pas-pas pulak dah)
Ibu G : ehh. Awak lah. Apa pulak saya. Awak yang sepatutnya didik anak
Bapa G : saya kan kerja. Mana ada masa
Teruna : (pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh. Makcik pakcik. Kita lupakan dulu soalan tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah. Nak Tanya lagi, anak acik pandai masak?
Bapa G : hmm.. haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu. Bangun tengahari. Terus makan tengahari.
Ibu G : apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.
Bapa G : maknya pun sama suka bangun lambat juga.
Ibu G : abahnya!
Teruna : (kah kah kah.. bengong. Camtu pun nak cerita) Ehh.. acik sekarang saya da tau. Okeh. Soalan lagi. Boleh tak dia baca quran?
Ibu G : boleh sikit-sikit kot
Teruna : kali terakhir bila?
Ibu G : err. Darjah 1 agaknya.
Teruna : hmm.
Ibu G : kenapa?
Teruna : takda apa makcik. Soalan cepumas. Dia solat tak?
Bapa G : apa motif kamu Tanya semua ni. Dia kan selalu ikut kamu. Kamu tau la.
Teruna : kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan. Hari-hari datang bulan. Dia tau solat atau tak?

Hampir terkedu si bapa dan si ibu. Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna : boleh saya sambung lagi. Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi. Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia. Lain lah dia ni hafizah, 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa.. itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar. Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar. Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar. 

Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara. Ketiga mereka menundukkan kepala. Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada. Terutamanya pada majlis perkahwinan. Adat mengatasi agama. Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai. Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami. Amatlah rugi. Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri. Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.

Bapa G : tapi kan. Pakcik nak anak pakcik rasa sekali. Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.
Teruna : pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?
Ibu G : tentulah kami berdua pun turut gembira.
Teruna : yeke? Saya sambung lagi ya. Acik, saya bukan apa. Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung. esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. pastu pakcik nak buat bersanding pulak. Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa. Lagilah saya berdosa sangat-sangat. 

Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu. Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam. Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.

Bapa G : kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.
Teruna : ehh. Sory pakcik. Bukan saya nak cakap pasal agama. Tapi itulah hakikat sebenar. Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.
Bapa G : camni lah. Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang. Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!
Teruna : lama lagilah camtu. Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang. Kalau camtu pakcik, ‘izinkan saya berzina ngan anak pakcik’?
Bapa G : hoi! Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu. Jangan main sedap mulut je.
Teruna : dengar dulu penjelasan saya pakcik. Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah? Sebab benda nil ah pakcik. Selalu ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampai pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin. Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia. Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina. Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya. Tapi lama-lama jadi berat-berat. Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.
Bapa G : apa kaitan kamu nak berzina pula?
Teruna : yalah. Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin. kami nak lepaskan nafsu camna pakcik? Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya. Susah pakcik. Nafsu. Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik. Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina. Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau. Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina. Err.. berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je. Ada yang zina-zina ringan. Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.
Bapa G : hmm. Kamu ni peliklah. Nasib baik pakcik cool je. Kalau orang lain, da lama angkat parang. Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan
Teruna : hehe. Pakcik. Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau.
“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (an Nur 32). Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan. Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia. Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi. Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia. Baiklah disegerakan. Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan. Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna. Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna. Dan bapa si gadis mendapat akal.
Bapa G : kamu tau la zaman sekarang ni. Kalau ikut cara kamu tu. Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima. Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata. Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu. Mana nak letak muka ni.
Teruna : bagus juga cadangan pakcik tu. Kena tangkap basah 2 ribu je denda. Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung. Boleh nikah masa tu jugak. Bagus-bagus.
Bapa G : serius lah sikit.
Teruna : betul dah tu pakcik. Hehe. Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus. Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin. itu cara islam. Ok. Tapi yang tak oknya, bersanding tu ha. Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok. Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik. Saya yang tanggung dosa dia. insyaAllah pakcik. Kita bukan nak buat apa pakcik. Syariat memang camtu. Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik.,Sory lah pakcik kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang ngan saya. Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je. 

Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis. Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama. Namun ajakan ditolak dengan lembut. Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar. Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya. Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi. Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya. Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat. Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya. Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.

Ibu G : apa yang budak tu kata betul. Kita ni tak beratkan pada agama selama ni. Kita sambil lewa abahnya.
Bapa G : hmm.. ntahlah, tak tahulah saya. Keras betul budak tu kata tadi. Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.
Gadis : takde mood nak pegi la ayah. Ntah,,

Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.
Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis
“andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.” “ : )”
“petang ni takde mood nak keluar, Sory.
Minggu depan ayah suruh hantar rombongan.