Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Monday, July 02, 2012

Teka-teki Albert Einstein : Siapa Dapat Jawab Dia Sangat genius

Assalam. Setelah sekian lama menyepikan diri daripada dunia blogging kerana faktor pelajaran, hari ini aku kembali dengan membawakan korang satu teka-teki yang aku sendiri pening kepala nak jawab. Teka teki ini  berasal daripada saintis terkenal iaitu Albert Einstein. Baiklah sebelum aku teruskan entry aku dengan soalan Albert Einstein ni, aku nak beritahu sedikit sebanyak info tentang Albert Einstein ni.



Albert Einstein (14 Mac 1879 – 18 April1955) adalah seorang ahli fizik teori berbangsa Jerman yang telah dipandang sebagai ahli sains yang teragung pada abad ke-20. Beliau mengemukakan teori kerelatifan dan membuat banyak sumbangan utama kepada perkembangan mekanik kuantummekanik statistik dan kosmologi. Einstein telah dianugerahkan dengan Hadiah Nobel dalam bidang Fizik pada tahun 1921 bagi penjelasannya mengenai kesan fotoelektrik dalam tahun 1905 serta "khidmatnya kepada Fizik Teori".
Selepas teori relatif amnya dirumus pada November 1915, Einstein mencapai kemashyuran di seluruh dunia. Dalam budaya pop, namanya sering disinonimkan dengan kecerdasan.
SUMBER : Wikipedia


     Baiklah, semua sudah mengenali sedikit sebanyak siapakah Albert Einstein kan? Kalau nak ketahui lebih lanjut, rujuklah dekat wikipedia. Ok sekarang ini aku ingin mengemukakan soalan daripada saintis terkenal ini. Sebelum aku beritahu soalannya, terdapat beberapa maklumat yang berkaitan dengan soalan. Maklumatnya ialah :

  1. Ada 5 buah rumah yang masing-masing memiliki warna yang berbeza.
  2. Setiap rumah dihuni oleh seorang lelaki dengan bangsa yang berbeza.
  3. Setiap penghuni menyukai saru jenis minuman tertentu.
  4. Setiap daripada mereka merokok rokok yang berlainan dan memelihara satu jenis haiwan tertentu.
  5. Tidak ada satu pun di antara mereka yang merokok rokok yang sama, minum minuman yang sama dan memelihara haiwan yang sama.

Soalannya berbunyi begini :
SIAPAKAH YANG MEMELIHARA IKAN?


     Di bawah ini merupakan petunjuk kepada soalan yang telah dikemukakan di atas ini.
  1. Orang Inggeris tinggal di rumah yang berwarna merah.
  2. Orang Sweeden memelihara anjing.
  3. Orang Denmark suka minum teh.
  4. Rumah berwarna hijau terletak tepat di sebelah kiri rumah berwarna putih.
  5. Penghuni rumah berwarna hijau suka minum kopi. 
  6. Orang yang merokok PallMall Memelihara burung.
  7. Penghuni rumah yang terletak di tengah-tengah suka minum susu.
  8. Penghuni rumah berwarna kuning merokok Dunhill.
  9. Orang Norway tinggal di rumah pertama.
  10. Orang yang merokok Marlboro tinggal di sebelah orang yang memelihara kucing.
  11. Orang yang memelihara kuda tinggal di sebelah orang yang merokok Dunhill.
  12. Orang yang merokok Winfield suka minum bir.
  13. Di sebelah rumah berwarna biru tinggal orang Norway.
  14. Orang Jerman merokok Rothmans.
  15. Orang yang merokok Marlboro berjiran dengan orang yang minum AIR.

     Baiklah. korang semua dah dapat soalan serta petunjuk soalan ini. Namun, adakah korang dapat menjawab soalan yang telah dikemukakan di atas? Albert Einstein menyatakan bahawa seramai 98% orang tidak dapat menjawab soalan di atas. Jadi, hanya 2% sahajalah yang dapat jawab. Adakah korang antara 2% itu? Cuba jawab soalan ini. Jawab dengan jujur dan JANGAN sekali-kali menggunakan sebarang alternatif lain. Dah dapat jawapan yang betul, sila tinggalkan komen di bawah.


Soalannya : SIAPAKAH YANG MEMELIHARA IKAN?


PEMBETULAN : Petunjuk no 15 salah.. sepatutnya air bukan bir.. sebelum ini aku tulis bir.. Patutlah aku pun tak dapat nak jawab.. Maaf atas kesalahan.. :)

29 comments:

  1. mak aihh , susah bebenor soklannye :p .

    jwpn : orang yang tinggal kat depan rumah 5 warna tu :p

    ReplyDelete
  2. alamak teman xleh nak jwab la susah bebeno hihi

    ReplyDelete
  3. kejap2....yang last petunjuk tuu bkn air ka?

    ReplyDelete
  4. buat susunan rumah bentuk bulatan..jwpn org inggeris yg bela ikan...(jaws kering)

    ReplyDelete
  5. Orang yang merokok Marlboro tinggal di sebelah orang yang memelihara kucing.. yg nie kowt..

    ReplyDelete
  6. pening kpala aku ... :)

    ReplyDelete
  7. sapa yg dpt jerman mmg cari kat google.. haha..

    ReplyDelete
  8. kompius.. nape air tuh mcm tak cukup 1 jenis.. baru ade 4 jenis?

    ReplyDelete
  9. hoii.. yg last sekali tuh bukan dengan bir aa...dengan air.. adoii patut aa x dpt jawab.. grr...

    ReplyDelete
  10. jawapan nyer adlaah jerman

    ReplyDelete
  11. cari sampai bile pun x kan jumpe..
    minuman cume ade 4 je bukan 5. kopi, susu, teh , bir. mane lagi satu? x complete soalannye nk wat kire2. bagila satu lagi minumannya baru bole nk kire. kate minuman berbeza2

    ReplyDelete
  12. Apalah, sebenarnya tiada siapa pun yang memelihara Ikan, sebab, Ikan tak disebut pun di dalam cerita ini. Soalan ni pernah ditanya oleh lecturer aku dalam "pembayang lain" Ceritanya agak panjang, tapi aku ringkaskannya.Contohnya begini, Seorang lelaki memiliki 4 buah kereta yang berlainan, suatu hari ada seorang lelaki datang ke rumahnya dan ingin meminjam motosikal. Apakah jenis motosikal yang dimiliki oleh lelaki tadi.
    Sudah tentu jawapanya TIADA. SEBAB mana mungkin dia boleh meminjamkan motosikal sebab dia hanya memiliki 4 buah kereta. That's why 2peratus sahaja yang dapat jawab dgn betul.

    ReplyDelete
  13. Jawapannya ialah "ALLAH"

    ReplyDelete
  14. FINALLY!! Giler arhh, 2 jam lebih aku perah otak, conteng2 kertas, jawapannye... JERMAN!! aku bagi hint bagi yang belum dapat jawab, Korang pahamkan betul2 petunjuk tu, pastu korang buat satu jadual (5boxX5box) then susun ikut jenis masing2, hahahahahahahahahaha tak sangka otak aku de iras2 Einstein. Bagi korang yang dah jawab dengan betul, (dengan jujur) rasa BANGGA KAN??

    ReplyDelete
  15. postingan yang bagus tentang

    Teka-teki Albert Einstein : Siapa Dapat Jawab Dia Sangat genius

    ReplyDelete
  16. Jerman - duduk rumah warna hijau dan minum kopi. Rumah No. 4 sebelah rumah Orang Inggeris.

    ReplyDelete
  17. bullshit,,siapa memelihara kucing,,siapa merokok dunhill

    ReplyDelete
  18. bullshit,,siapa memelihara kucing,,siapa merokok dunhill

    ReplyDelete
  19. Rumah 1:
    rumah berwarna kuning
    Orang Norway
    merokok Dunhill
    Bela kucing
    minum air

    Rumah 2:
    rumah berwarna biru
    Orang Denmark
    merokok marlboro
    Bela kuda
    minum Teh

    Rumah 3:
    rumah berwarna Merah
    Orang Inggeris
    rokok PallMall
    Bela burung
    minum susu

    Rumah 4:
    Rumah berwarna hijau
    Orang Jerman
    merokok Rothmans
    minum kopi

    Rumah 5:
    rumah berwarna putih
    Orang Sweden
    merokok winfield
    Bela anjing
    minum bir


    Jawapan: Rumah 4 orang jerman

    ReplyDelete
  20. Rumah 1:
    Orang Norway
    rumah berwarna kuning
    Kuda
    winfield
    bir

    Rumah 2:
    orang Denmark
    Rumah berwarna biru
    teh
    Dunhill

    Rumah 3:
    orang Jerman
    Rumah berwarna putih
    susu
    Kucing
    Rothmans

    Rumah 4:
    Orang Sweeden
    rumah berwarna hijau
    Anjing
    Kopi
    Marlboro

    Rumah 5:
    Orang inggris
    Rumah berwarna merah
    PallMall
    Burung air

    "Siapakah yang memelihara ikan?"
    Jawabannya orang "DENMARK"

    ReplyDelete
  21. Rumah 1:
    Orang Norway
    rumah berwarna kuning
    Kuda
    winfield
    bir

    Rumah 2:
    orang Denmark
    Rumah berwarna biru
    teh
    Dunhill

    Rumah 3:
    orang Jerman
    Rumah berwarna putih
    susu
    Kucing
    Rothmans

    Rumah 4:
    Orang Sweeden
    rumah berwarna hijau
    Anjing
    Kopi
    Marlboro

    Rumah 5:
    Orang inggris
    Rumah berwarna merah
    PallMall
    Burung air

    "Siapakah yang memelihara ikan?"
    Jawabannya orang "DENMARK"

    ReplyDelete
  22. Rumah 1:
    Orang Norway
    rumah berwarna kuning
    Kuda
    winfield
    bir

    Rumah 2:
    orang Denmark
    Rumah berwarna biru
    teh
    Dunhill

    Rumah 3:
    orang Jerman
    Rumah berwarna putih
    susu
    Kucing
    Rothmans

    Rumah 4:
    Orang Sweeden
    rumah berwarna hijau
    Anjing
    Kopi
    Marlboro

    Rumah 5:
    Orang inggris
    Rumah berwarna merah
    PallMall
    Burung air

    "Siapakah yang memelihara ikan?"
    Jawabannya orang "DENMARK"

    ReplyDelete
  23. Rumah 1:
    Orang Norway
    rumah berwarna kuning
    Kuda
    winfield
    bir

    Rumah 2:
    orang Denmark
    Rumah berwarna biru
    teh
    Dunhill

    Rumah 3:
    orang Jerman
    Rumah berwarna putih
    susu
    Kucing
    Rothmans

    Rumah 4:
    Orang Sweeden
    rumah berwarna hijau
    Anjing
    Kopi
    Marlboro

    Rumah 5:
    Orang inggris
    Rumah berwarna merah
    PallMall
    Burung air

    "Siapakah yang memelihara ikan?"
    Jawabannya orang "DENMARK"

    ReplyDelete

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..