Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi saya di laman facebook 'Hafiz Aiman' atau cari 'hafizaiman95'. Kadangkala saya tidak mengemaskini blog dalam jangka masa yang lama.

Sunday, July 15, 2012

Kereta Paling Mahal Sultan Johor

Assalamualaikum, Salam 1 Blogger dan Salam 1 Malaysia. Siapa kenal Sultan Johor? Ala tak kan la tak kenal. Sultan yang sangat kaya tu. Sultan yang beli no pendaftaran kereta WWW1 tu. Nama baginda ialah Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar. Di bawah ini merupakan sedikit info tentang Sultan Ibrahim.

Sultan Ibrahim Ismail (سلطان ابراهيم اسماعيل) (lahir pada 22 November 1958) adalah Sultan Johor ke-25 dan terkini serta merupakan sultan ke-5 dari Wangsa Temenggong. Baginda adalah anakanda kepada Sultan Iskandar. Baginda juga merupakan pengasas kepada acara jelajah bermotosikal iaitu Kembara Mahkota Johor disebabkan oleh minat baginda terhadap motosikal terutamanya yang berkuasa tinggi. Sumber : Wikipedia

     Dibawah ini pula merupakan gambar beliau. agak segak bergaya betul tak?



     Baiklah berbalik kepada topik asal. Sultan Ibrahim mempunyai sebuah kereta yang sangat mahal dan terlalu mahal. Sebenarnya baginda sememangnya penggemar kenderaan berkuasa tinggi ni. Tetapi 1 kereta ni sangat mahal dan tidak dapat dibeli oleh rakyat Malaysia dek kerana kemahalan kereta itu. Kereta yang dimaksudkan ialah Bugatti Veyron. Harganya dianggarkan sebanyak RM10 Juta! Gila mahal kereta ni. Untuk pengetahuan semua, Baginda membeli kereta ni dengan menggunakan duit sendiri. Bukan duit rakyat yang biasa pihak 'belah sana' cakap tu. 

     Kereta tu ialah kereta yang paling mahal pernah dibuat dan paling laju iaitu boleh mencecah selaju 360km/j. Punyalah laju. Tetapi kat Malaysia paling laju boleh bawak 110km/j jer. Di bawah ini merupakan kereta milik Sultan Johor.


     Lawa kan kereta ni? Kalau aku dapat ni fuh alangkah bangganya. Di bawah ini pula merupakan sedikit info tentang Bugatti Veyron yang mahal giler ni. 

1. Satu liter minyak yang di isi untuk Bugatti hanya boleh bertahan sejauh 3.2 kilometer sahaja. Biar betul!! Lebih baik aku pakai motor jer. 1 tangki jauh perjalanan.

2. Sistem brake yang digunakan untuk kereta Bugatti mampu bertahan untuk suhu setinggi 1800°C. Wow! Ini macam brek kereta Formula 1 lah pulak.. 

3. Tenaga yang digunakan bagi menjalankan enjin Bugatti mampu menghasilkan tenaga haba untuk 10 buah rumah ketika musim salji. 

4. Bugatti Veyron menggunakan tayar Michelin PAX yang tidak dijumpai bagi mana-mana kenderaan. Sebuah tayar adalah 14.5 inci lebar iaitu 2 kali ganda tayar biasa. Tayar yang ingin ditukar harus di import dari Perancis dengan kos sehingga USD70,000.

5. Sebuah tangki minyak Bugatti mengambil masa sehingga 8 hari untuk disiapkan.

6. Kelajuan Bugatti mampu mencecah 100km/j dalam masa 3 saat dan 300km/j dalam masa kurang 14 saat. Tapi dekat Malaysia, had laju kebangsaan ialah 110km/j. So kalau beli pun tak dapat nak bawak laju.

7. Bugatti Veyron dapat berhenti pada kelajuan 400km/j dalam masa kurang dari 10 saat sahaja. Sungguh hebat.

8. Pada kelajuan 400km/j di atas jalan raya, tayar Bugatti Veyron hanya mampu bertahan selama 15 minit sahaja. So jangan bawak laju-laju.

9. Difahamkan harga bagi sebuah kenderaan yang dihasilkan di Perancis ini mencecah RM4 juta sebelum cukai. Jika termasuk cukai, harga terus melambung ke RM12 juta. Berminat?

10. Kuasa maksimum enjin Bugatti ialah bersamaan dengan 1100 BHP iaitu menyamai 10 enjin Campro CPS.

11. Sebuah enjin Bugatti mempunyai 16 silinder iaitu menyamai 4 buah enjin kereta biasa.

12. Bugatti Veyron mempunyai 7 gear sama seperti kereta Formula 1.

13. Berat kosong Bugatti ialah kira-kira 1.9 tan iaitu hampir sama dengan berat 2 buah kereta MyVi.

14. Pada kelajuan 400km/j ke atas, Bugatti menggunakan lebih kurang 1.2 liter petrol.

15. Pada kelajuan 400 km/j juga, jumlah udara yang disedut oleh enjin Bugatti membolehkan manusia normal bernafas selama 4 hari


     Inilah sedikit sebanyak info tentang kereta milik Sultan Johor ini. Baginda boleh la beli sebab baginda kaya. Kita rakyat biasa ni mampu ke nak beli? Tak terkata mahalnya. fuhh...

4 comments:

  1. byk duet sume boleh beli..tp alngkh bgusnya kalu duet2 yg byk tue dsedekahkan..msti kt msia ni xramai yg duduk merempt bergelandangan..

    ReplyDelete
  2. xsalah kalo duit yg lebih digunakn untk memuaskn hati diri sndri..xgitu cik chahaya?

    ReplyDelete
  3. Bugatti Veyron.!! bila laa aku mampu nk beli kete ni... hahahahahhahaa

    ReplyDelete
  4. INGAT NI JE PE YG ADE KT DUNIA DAN YG ADE KT KITA BUKAN KITA PUNYA JADI ELOK BERSEDEKAH JER DARI MEMBELI BENDE YANG TK DIKATA PENTING TERUTAMA DI MALAYSIA.

    ReplyDelete

Mohon jasa baik semua pembaca untuk memberikan komen terhadap entri ini..